Proplach motoru “dekarbonizace” přípravkem Xenum M-FLUSH

0 Comments


Co je to proplach motoru?

Proplach motoru, výplach motoru, vnitřní čistič motoru nebo také velmi oblíbená “dekarbonizace olejového systému” je úkon, který má za úkol kompletně vyčistit systém mazání před výměnou motorového oleje. Proplach rozpouští karbonové usazeniny a jiné nečistoty, které se v motoru postupem času vytváří. Karbonové usazeniny jsou problém jak benzinových tak i naftových motorů hlavně díky EGR ventilům, prodlouženým výměnám motorového oleje (LONG LIFE +15000km) a přímému vstřikování, negativní vliv na životnost motorového oleje mají také krátké trasy se studeným motorem.

Pro jaké motory je proplach vhodný?

Proplach motoru M-FLUSH od výrobce XENUM můžete použít ve všech benzinových a naftových motorech s přeplňováním i bez a je vhodný pro minerální, polo-syntetické a plně-syntetické motorové oleje.

M-FLUSH je jantarově zbarvená kapalina, svou konzistencí připomíná řídký motorový olej a je i mastná podobně jako motorový olej.

Jak provést proplach motoru?

Aditivum nalijeme přímo do starého motorového oleje (pro náplň 3-6l oleje), teplota motoru není důležitá, ale nedoporučuji proplachovat za studena při velmi nízkých teplotách, nastartujeme motor a necháme běžet minimálně 20 minut, tak aby se zahřál na provozní teplotu. Samotný výrobce doporučuje absolvovat jízdu dlouhou 50-100km pro dosažení co nejlepšího výsledku. U většiny běžných proplachů motoru je zakázáno s proplachem jezdit (motor může běžet jen na volnoběh), ale M-FLUSH neobsahuje rozpouštědla, která by narušila mazací mikrofilm oleje, a proto nemůže dojít při dodržení postupu k poškození motoru.

Trasu 50-100km musíte ujet v kuse, poté se nejlépe ještě ze zahřátého motoru starý motorový olej vypustí. Doporučuji nechat olej vykapat alespoň 30 minut, tak aby vytekl veškerý olej, následně vyměníme olejový filtr a nalijeme nový motorový olej. Po propláchnutí není nutné zkracovat interval výměny motorového oleje.

Co proplach M-FLUSH vlastně umí?

Na první místě dekarbonizace navrací výkon motoru, snižuje hluk a zároveň spotřebu motorového oleje. Proplach uvolňuje hydraulická zdvihátka, pístní kroužky a systém variabilního časování ventilů. Díky vyčištění olejového systému zabraňuje kontaminaci nového motorového oleje a tím prodlužuje jeho životnost.

Nárůst výkonu motoru o 3,2% a tlaků ve válcích po proplachu přípravkem Xenum M-FLUSH. Více informací uvidíte v posledním videu níže.

Test účinnosti proplachu M-FLUSH.

Na videu níže můžete vidět jak proplach motoru M-FLUSH vyřešil problém s hlučnými zdvihátky ventilů.

Proplach naftového motoru n.1

První proplach jsem provedl na voze Citroen Xantia 2.0HDi 80kw r. v. 2000 s nájezdem přes 300000km. Do studeného motoru jsem nalil celý obsah proplachu a vydal se na cestu.


S proplachem v motorovém oleji jsem najel 58,6km, jízdu jsem absolvoval v obci, mimo město i po dálnici v podstatě v celém spektru otáček.

Na videu níže můžete vidět motorový olej po propláchnutí, používám výhradně jen Total Quartz 9000 5W-40 a najel jsem na něj za rok necelých 10000km.

Moje zkušenost s proplachem naftového motoru

Musím říci, že jsem měl před aplikací proplachu do motoru s najetými 300000km jisté obavy (navíc když je doporučeno s proplachem v motoru najet 50-100km), které se nevyplnili a v podstatě proplach splnil co sliboval jako všechny produkty výrobce Xenum.

S motorem nebyly před proplachem žádné problémy, od výměny motorového oleje k další výměně nebylo nutné dolévat olej i když má najeto přes 300000km. Průměrná spotřeba nafty se pohybovala mezi 6,2-6,5l (pravidelné trasy s jízdou v obci mimo ni i po dálnici).

Po najetí více než 10000km je motor stále bez větší spotřeby motorového oleje stejně jako před proplachem, spotřeba nafty se snížila o několik deci a motor se celkové ztišil a to i díky aditivu Xenum Super G. Zároveň se zlepšily studené starty hlavně při velmi nízkých teplotách a pocitově je motor o něco pružnější a lépe se sbírá z nižších otáček.

Proplach benzinového motoru

Další proplach jsem provedl na voze Citroen C1 s motorem 1.0VVT-i 50kw r. v. 2006 s nájezdem 132620km. Při tomto proplachu jsem se převážně zaměřil na kompresi motoru, kterou jsem změřil před aplikací a po výměně motorového oleje. M-FLUSH slibuje uvolnění pístních kroužků, tím pádem by se měl proplach projevit i na kompresi ve válcích.

Proplach jsem nalil v podstatě opět do studeného motoru (před tím jsem ujel asi 200m na klidnější místo proto ta pára).

proplach benzinového motru

S proplachem v motorovém oleji jsem najel 44km, jízdu jsem absolvoval asi 70%  mimo město a zbytek v obci opět v celém spektru otáček.

Vliv proplachu na kompresi motoru

komprese pred proplachem

Komprese ve válcích před proplachem motoru.

komprese motoru po proplachu

Komprese ve válcích po proplachu motoru.

Tabulka komprese motoru ve válcích (bar) počítáno od rozvodů:

1. válec 2. válec 3. válec
Před proplachem  9,5 9,4 9,5
Po proplachu 9,8 10 9,9
Změna +0,3 +0,6 +0,4

 

Kompresi jsem měřil v obou případech při zahřátém motoru. Nárůst komprese po proplachu mě mile překvapil i z toho důvodu, že před proplachem, kdy jsem měřil komprese byl v motoru olej 5W-40 a po proplachu jsem použil 5W-30, který má o něco nižší viskozitu. Můžu tedy potvrdit, že proplach M-FLUSH uvolňuje pístní kroužky, tím pádem může mít vliv i na výkon a spotřebu motoru.

Vypuštěný motorový olej Total Quartz 9000 5W-40 po proplachu, na olej jsem najel necelých 7000km.

Mýty o proplachu

Často se na různých fórech můžete dočíst, že proplach hlavně u motoru s vysokým nájezdem kilometrů promění motor v olejničku s vysokou spotřebou oleje, také se odstraní nečistoty, které v motoru “těsní” a dojde tak ke snížení výkonu. Zkrátka má být proplach pro motor celkově škodlivý a k ničemu, často tyto příspěvky píší lidé, kteří proplach nikdy sami neabsolovali.

Jak sami vidíte dekarbonizace motoru není nic komplikovaného a není nutné za ni platit specializovaným firmám tisíce korun, když ji zvládne každý sám při výměně motorového oleje. Po propláchnutí motoru mohu doporučit aplikovat aditivum do motorového oleje Xenum Super G, článek s ukázkou použití najdete zde.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*