EGR ventil – jeho funkce a působení na motor

8 komentářů

Článek byl naposledy upraven

EGR ventil (anglicky: Exhaust Gas Recirculation česky: recirkulace výfukových spalin) se u naftových motorů používá už asi 20 let, jeho hlavní funkcí je přepouštět výfukové zplodiny zpět do sání a tím snižovat emise motoru.

Jak funguje EGR ventil?

Dříve byl EGR ventil ovládán podtlakem, nyní je ovládán převážně elektronicky řídící jednotkou.

Po nastartování je ventil uzavřen a postupně se otevírá až do doby kdy motor potřebuje výkon. Jednoduše řečeno je ventil otevřen za stálé rychlosti (otáček motoru) kdy motor nepotřebuje výkon a přisává výfukové plyny. Při akceleraci (zvýšení otáček motoru) se ventil uzavírá a motor nasává jen čerstvý vzduch bez zplodin. U některých motorů můžete najít v sání zabudovanou škrtící klapku, která při otevřeném EGR ventilu omezuje nasávání čistého vzduchu.

funkce egr ventilu

Čistý vzduch jde do válce motoru kde je spálen společně s palivem. Většina zplodin odchází výfukem, ale část se opět dostává do sání motoru přes EGR ventil.

Jak se “starat” o EGR ventil?

  1. Nepodtáčejte motor a alespoň jednou za jízdu motor vytočte (např. při jízdě do kopce nebo při předjíždění).
  2. Pravidelně měňte motorový olej. Na olej doporučuji najet maximálně 15000km i když Vám příručka říká něco jiného (LONG LIFE intervalu raději nevěřte).
  3. Tankujte osvědčená paliva. Při spalování nekvalitní nafty vzniká více pevných částic a tím pádem dochází k rychlejšímu usazování nečistot.
  4. Udržujte palivový systém v čistotě. Především do nafty doporučuji přidávat aditiva, která čistí a chrání palivový systém a především vstřikovače.
  5. Průběžné čištění EGR entilu. V rámci údržby můžete jednou za rok provést vyčištění EGR ventilu bez demontáže pomocí přípravku na čištění EGR ventilu a sání motoru.

Plusy EGR ventilu

  • rychlejší zahřátí motoru
  • nižší emise oxidu dusíku NOx

Mínusy EGR ventilu

  • zanáší kompletní sání motoru usazeninami
  • snižuje výkon a spolehlivost motoru
  • zvyšuje opotřebení řady dílů
  • urychluje degradaci motorového oleje
  • jde o drahý náhradní díl, který se dřív nebo později pokazí

Co způsobil EGR ventil u motoru 1.6HDi po najetí 170000km můžete vidět na rozbočovači sání níže. Jen dodám, že u tohoto vozu byl měněn pravidelně jak motorový olej, tak i filtry, hlavní příčinou zanesení sazemi byl vadný EGR ventil, který se zaseknul v otevřené poloze.

Vyčištění EGR ventilu

Ventil ani sání motoru nedoporučuji čistit přímo na vozidle pomocí rádoby super sprejů, vždy je nutné provézt demontáž. K čištění je vhodné použít silný čistič motoru (ze své zkušenosti doporučuji tento čistič motoru), který rozpouští usazeniny a odolné nečistoty. Pokud Vám ventil vyhazuje chybu motoru, tak většinou samotné čištění už nepomůže a je nutné EGR vyměnit případně zaslepit. Pár řádku o rozebrání a vyčištění EGR ventilu najdete zde.

Zaslepení EGR ventilu

U ventilů ovládaných podtlakem bez elektroniky stačí vložit záslepku za EGR ventil a tím ho zcela odstavíte bez dalších problémů. Další možnost je odpojit podtlakovou hadičku od ventilu a ucpat ji např. pomocí šroubku. Pokud je ventil řízený elektronicky je nutné provézt úpravu řídící jednoty, samotné zaslepení nestačí a ve většině případů se brzy objeví chyba. U motorů s filtrem pevných částic FAP/ DPF nedoporučuji deaktivovat EGR ventil z důvodu propojení fungování těchto systémů.

zaslepka-egr-ventilu

Záslepka EGR ventilu

Subscribe
Upozornit na
guest
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Libor
Libor
2 let před

Zdravím, rád bych vás poprosil o radu odstavení elektronicky ovládaného EGR ventilu u motoru 1,6 HDI bez FAP. V čem spočívá úprava řídící jednotky? Děkuji a jsem spozdravem.

radek
radek
1 rok před

dobry den, mam uzasnou zkusenost s vyrobkem Oxicat, nalije se do paliva, benzin i nafta, a ma cistit katalyzator, dpf ale hlavne lamda sondu, zkusil jsem jej a u benzinove pumy 1.7 mi po prvni plechovce spadla prumerna sp. z 10.5 na neskutecnych 6.5(nezavodim, kocham se) a napada me, jestlize je tedy egr otevreny vzdy, kdyz motor nepotrebuje vykon, tak by spravne melo po X techto plechovkach dojit i k vycisteni egr, pletu se? dekuji, preji uspechy

I40
I40
10 měsíců před

Dobrý den,
Už dva roky mi od jara do podzimu padá sem tam nepravidelně auto do nouze, 2 zimy nic klid oteplí se a je problém. Ale jak kdy někdy to padá stále někdy najdete ve stejném počasí 500 Km v stejných podmínkách a nic.
Různým diagnostikářům to hlásí P0404 -P0406 což je něco okolo vadný egr..proč ale to v není vadné stále ? stk v pořádku spotřeba o.k kouřivost žádná starty jak nové.
Už mě napadlo odpojit diagnostikou egr. ale nevím jak negativní dopad by to mohlo mít na DPF filtr, 1.7 crdi motor.
Nebo váha vzduchu ?
POkud máte nějakou relevantní myšlenku, radu, či zkušenost tak děkuji.

Quincy
3 měsíců před

Ι have recently ѕtarted a web site, the info you provide on this site has helped me greatly.
Тhanks for all of your time & work. http://talkwithyah00.awardspace.info/index.php?topic=128790.0

tomesl@seznam.cz
tomesl@seznam.cz
23 dní před

u 1.9TDI Turbojet Doblo r.v.2006- 88 kw mi svítí nouze, je to asi el.system, lze EGR zaslepit, nebo vyčistit je lepší? Mám obavy, že podle vašich odpovědí to nebude to pravé. Děkuji Tom.

Nejnovější příspěvky

Nejprohlíženější příspěvky

Nejnovější komentáře

Rubriky

Archivy