Oprava prahů na autě

10 komentářů

oprava prahu doma

Poslední aktualizace proběhla 9. 8. 2020 uživatelem admin

V tomto návodu bych chtěl popsat celkem snadnou opravu rezavých prahů u auta svépomocí za pár korun bez svařování. Rozhodně nejlepší varianta je vyvaření prahů, na druhou stranu použití sklolaminátu v několika vrstvách spolu s hliníkovým tmelem je mnohem lepší volba než vystříkání montážní pěnou. Montážní PUR pěna na sebe váže vodu, pokud ji tedy použijete na opravu prahů (nebo jiné části karoserie), urychlíte tím jen další korozi. Pěna bude fungovat podobně jako houba, která zadrží veškerou vlhkost.

Výhodou použití tmelu s hliníkem je možnost opravy o úbytku materiálu 3-5mm a samozřejmě jeho pevnost a pružnost, snadno se brousí a výsledkem je hladký povrch. Rychle schne už za 15 minut při teplotě 20°C.

Na opravu prahu potřebujeme:

Výrobky od polského výrobce auto chemie BOLL máme dlouhodobě odzkoušené a jejich kvalita se vyrovná prémiovým výrobcům. V tomto případě se opravdu hodí rčení za málo peněz hodně muziky. V některých případech kdy jsem mohl zároveň vyzkoušet produkty BOLL i BODY se mi lépe pracovalo právě s výrobky BOLL (konkrétně s hliníkovým tmelem).

Postup opravy prahu

V prvním kroku vyřežeme rezavé části pomocí flexy nebo jiného nástroje, tak abychom se dostali ke zdravému plechu, zbavíme se všech rezavých částí. Lak a barvu kolem otvoru zbrousíme brusným papírem alespoň tak jako je na obrázku níže (určitě by to šlo i důkladněji).

oprava prahu domaPoté si vezmeme skelnou tkaninu a vystřihneme si tvar o něco větší než je samotný otvor. Pokud máte v opravovaném místě na prahu silný ohyb, vyrobte záplatu z více částí. Zároveň si nachystejte tkaninu na položení více vrstev, nejlépe 2-3.

oprava prahu autaPřed samotným uzavřením díry je dobré použít přípravek na konzervaci dutin, který zastaví nebo alespoň zpomalí korozi. Jde o přípravek na bázi vosku, který vytvoří pružnou ochrannou vrstvu, chránící právě proti vlhkosti. Před naneseným pryskyřice prostor kolem otvoru důkladně odmastíme. Se samotným vsokem opravdu nešetřete, hadičku natlačte nejdále co půjde a při stlačení spreje pomalu vytahujte. Obroušené plechy doporučuji zastříknout základní barvou, který má antikorzními vlastnostmi.

oprava prahů na autěNyní si rozmícháme pryskyřici s přiloženým tvrdidlem a začneme ji štětcem nanášet na skelnou tkaninu. Doporučuji nanést větší množství pryskyřice a položit více vrstev skelné tkaniny (alespoň 2-3) pro posílení záplaty, kterou opět důkladně zatřeme a necháme asi hodinu schnout.

kytování prahůMinimálně za hodinu až dvě schnutí zatáhneme sklo-laminát hliníkovým tmelem, který si rozmícháme s tvrdidlem. Po zaschnutí (asi po 30 minutách) následuje broušení až do požadovaného tvaru. Pro dosažení co nejlepšího výsledku je nutné nanést tmel opakovaně (asi 2-3x) a vždy zbrousit, nejprve hrubým smirkem (80-150) a poté jemnějším papírem (300-400).

oprava díry v prahuPo vybroušení tmelu s hliníkem přichází na řadu jemný tmel, který má po vybroušení hladkou strukturu (pokud nemáte, můžete vybrousit do hladka hliníkový tmel, který můžete přímo lakovat). Následně zastříkneme plničem poté barvou a nakonec bezbarvým lakem. Mezi lakováním musíte dodržet daný čas pro zaschnutí, který najdete na obalu. Bezbarvý lak zasychá celkem rychle ale k úplnému vytvrzení dochází až po několika dnech.

Pokud nechcete opravovaný díl stříkat v barvě vozu, můžete použít přípravek na ochranu karoserie, který vytváří strukturu krupice a velmi dobře chrání proti korozi.

Konečný výsledek, na první pohled není oprava viditelná. Oprava prahu na autě trvala asi 3 hodiny (když pominu čas na vysychání jednotlivých vrstev). Důležité je nechat všechny vrstvy důkladně vyschnout a také vybrousit, protože plnič zakryje jen drobné rýhy ale větší nerovnosti půjdou vidět vždy. Pokud se Vám stane že lak trochu steče nebo není úplně hladký je možné ho pomocí brusné pasty vybrousit, leštění doporučuji provádět až po několika dnech od lakování.

Stejný postup můžete aplikovat také na jiné části karoserie jako jsou blatníky, nárazníky, dveře atd. Při opravě laminováním nezáleží na materiálu opravovaného dílu. Pokud Vám tedy zbude nějaký materiál, můžete ho využít například při opravě plastového nárazníku nebo lodi ;).

3 2 votes
Article Rating
Subscribe
Upozornit na
guest
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Jaroslav Elner
Jaroslav Elner
1 rok před

Jsi nejen mimořádně šikovný a navíc se umíš ještě podělit se svým řešením s ostatními.Dokud žijí v ČR koumáci s laskavým srdcem jako máš ty,tak to ještě není s námi tak zlé.Na straně druhé jsi prokázal,že nejsi zřejmně úředník, neboť opačně by sis koupil vůz nový.(zbytečně) Máš zřejmně svůj vůz velice rád; a to je dobře.Zůstaň i nadále sám s sebou. J.Elner

Michal Frýdl
Michal Frýdl
1 rok před

Zdravím Vás, také bych chtěl poděkovat za mimořádně přesný návod, jak si spravit rezavou díru v autě. Postupuji krok po kroku a jsem už před finálním nástřikem. Díky Vám jsem přesně mohl objednat a opravit auto do stavu, kdy nebude rozeznatelné, že byla provedena jakákoliv oprava. Ušetřil jste mi navodem nejen peníze, ale i mé nervy. Díky Vám. Ať se Vám v životě daří.

Jiri Volf
1 rok před

Dobry den.Moc se mi libi Vas navod na opravu vcetne velice detailniho postupu.Uz jsem zakoupil vse podstatne dle Vaseho soupisu a chystam se na opravu prahu auta.Jen by jsem se rad laicky zeptal jak to udelat az vyrezu zkorodovanou cast prahu otvor cca 10*5cm.aby mi opravovane misto kdyz pridam tkaninu,tvrdidlo,tmel nevystupovalo oproti mistu ktere opravovat nebudu.Jde o.opravu prahu z boku auta tam kde jde nastrikana takova hrubsi struktura.Da se opravovane misto zabrousit do ztracena aby nebylo nic videt?Predem se omlouvam za amatersky dotaz a dekuji za pripadnou odpoved

Jiři Volf
Jiři Volf
1 rok před
Reply to  admin

Dobrý den. Ještě jednou Vám děkuji jak za skvělý návod tak i za Vaši reakci na můj dotaz. Jak bude trošku lepší počasí dám se do toho :). Přeji Vám hezký den a mnoho úspěchů v životě. J.V

Katka Boh
Katka Boh
1 rok před

Hezký večer, i já se přidávám s díky za skvělý návod 🙂 mám před sebou technickou a potřebovala jsem nějak levně vyřešit díru v prahu, protože penízky budu potřebovat na jiné věci, které si nedokážu opravit sama… Díky přesnému seznamu věcí, které jsem na to potřebovala, to byla spolu s tímto návodem celkem hračka 🙂 do budoucna se sice nevyhnu vyvaření prahů, ale prozatím bude tohle stačit 🙂 měla jsem z toho obavy, ale teď už můžu říct, že jsem na sebe pyšná 😀 mockrát děkuju za pomoc 🙂

Luboš
Luboš
3 měsíců před

Perfektní návod
Děkuji ?

Václav Kijonka
Václav Kijonka
1 měsíc před

Dobrý den, také Vám moc děkuji za tento návod včetně tipů na konkrétní tmely! Chystám se na první opravu staré dodávky a bez takovýchto rad bych určitě dlouho tápal. Naštěstí nejsou v karoserii moc velké díry, asi tak do 1 cm. Myslíte, že se obejdu bez sklolaminátu, tedy že bych pouze tmelil? Dále mám na karoserii plochy s povrchovou rzí. Určité bude nutné dobré obroušení a dále myslím, že klíčový krok je výběr kvalitní základové antikorozní barvy, abych stejný problém nemusel řešit opět po roce. (Minulý rok proběhla na rychlo oprava v servise a rez se už vrací…). Můžete mi prosím doporučit nějakou dobrou antikorozní barvu jako základ pod lak? Děkuji a přeji mnoho šťastných kilometrů!

Nejnovější příspěvky

Nejnovější komentáře

Archivy

Rubriky