Oprava prahů na autě

7 komentářů

oprava prahu doma

Článek byl naposledy upraven

V tomto návodu bych chtěl popsat celkem snadnou opravu rezavých prahů u auta svépomocí za pár korun. Samozřejmě nejlepší varianta je vyvaření prahů, na druhou stranu použití sklolaminátu a  hliníkového tmelu je mnohem lepší volba než vystříkání montážní pěnou.

Výhodou použití tmelu s hliníkem je možnost opravy o úbytku materiálu 3-5mm a samozřejmě jeho pevnost a pružnost, snadno se brousí a výsledkem je hladký povrch. Rychle schne za 15 minut při teplotě 20°C.

Na opravu prahu potřebujeme:

V prvním kroku vyřežeme rezavé části pomocí flexi nebo jiného nástroje, tak abychom se dostali ke zdravému plechu. Lak a barvu kolem otvoru zbrousíme brusným papírem přibližně tak jako je na obrázku níže.

oprava prahu domaPoté si vezmeme skelnou tkaninu a vystřihneme si tvar o něco větší než je samotný otvor. Pokud máte v opravovaném místě na prahu silný ohyb, vyrobte záplatu z více částí.

oprava prahu autaPřed samotným uzavřením díry je dobré použít přípravek na konzervaci dutin, který zastaví nebo alespoň oddálí korozi. Před naneseným pryskyřice prostor kolem díry důkladně odmastíme.

oprava prahů na autěNyní si rozmícháme pryskyřici s přiloženým tvrdidlem a začneme ji štětcem nanášet na skelnou tkaninu. Doporučuji nanést větší množství pryskyřice a položit více vrstev skelné tkaniny (alespoň 2-3) pro posílení záplaty, kterou opět důkladně zatřeme a necháme asi hodinu schnout.

kytování prahůMinimálně po hodině schnutí zatáhneme sklo-laminát hliníkovým tmelem, který si rozmícháme s tvrdidlem. Po zaschnutí (minimálně 30 minut) následuje broušení až do požadovaného tvaru. Pro dosažení co nejlepšího výsledku je nutné nanést tmel opakovaně (2-3x) a vždy zbrousit, nejprve hrubým smirkem (80-150) a poté jemnějším papírem (300-400).

oprava díry v prahuPo vybroušení tmelu s hliníkem přichází na řadu jemný tmel, který má po vybroušení hladkou strukturu (pokud nemáte, můžete vybrousit do hladka hliníkový tmel, který přímo zastříkáte plničem). Následně zastříkneme plničem poté barvou a nakonec bezbarvým lakem. Mezi lakováním musíte dodržet daný čas pro zaschnutí, který najdete na obalu. Bezbarvý lak zasychá docela rychle ale k úplnému vytvrzení dochází až po několika dnech.

Pokud nechcete opravovaný díl stříkat v barvě vozu, můžete použít přípravek BODY 950, který vytváří strukturu krupice a velmi dobře chrání proti korozi.

Konečný výsledek, na první pohled není oprava viditelná. Oprava prahu na autě trvala asi 3 hodiny (když pominu čas na vysychání jednotlivých vrstev). Důležité je nechat tmel pořádně vyschnout a také důkladně vybrousit, protože plnič zakryje jen drobné rýhy ale větší nerovnosti půjdou vidět vždy. Pokud se Vám stane že lak trochu steče nebo není úplně hladký je možné ho pomocí brusné pasty vybrousit, leštění doporučuji provádět až po několika dnech od lakování.

7 Replies to “Oprava prahů na autě”

  1. Jaroslav Elner napsal:

    Jsi nejen mimořádně šikovný a navíc se umíš ještě podělit se svým řešením s ostatními.Dokud žijí v ČR koumáci s laskavým srdcem jako máš ty,tak to ještě není s námi tak zlé.Na straně druhé jsi prokázal,že nejsi zřejmně úředník, neboť opačně by sis koupil vůz nový.(zbytečně) Máš zřejmně svůj vůz velice rád; a to je dobře.Zůstaň i nadále sám s sebou. J.Elner

  2. Michal Frýdl napsal:

    Zdravím Vás, také bych chtěl poděkovat za mimořádně přesný návod, jak si spravit rezavou díru v autě. Postupuji krok po kroku a jsem už před finálním nástřikem. Díky Vám jsem přesně mohl objednat a opravit auto do stavu, kdy nebude rozeznatelné, že byla provedena jakákoliv oprava. Ušetřil jste mi navodem nejen peníze, ale i mé nervy. Díky Vám. Ať se Vám v životě daří.

  3. seymon napsal:

    Děkuji za komentáře, z počátku to byla oprava spíše “pokus omyl” ale musím říci, že po roce a půl je opravený práh stále stejně pevný, nikde nic nerezivý ani se neloupe, takže jsem sám spokojený a jsem rád, že můj návod někomu pomohl.

  4. Jiri Volf napsal:

    Dobry den.Moc se mi libi Vas navod na opravu vcetne velice detailniho postupu.Uz jsem zakoupil vse podstatne dle Vaseho soupisu a chystam se na opravu prahu auta.Jen by jsem se rad laicky zeptal jak to udelat az vyrezu zkorodovanou cast prahu otvor cca 10*5cm.aby mi opravovane misto kdyz pridam tkaninu,tvrdidlo,tmel nevystupovalo oproti mistu ktere opravovat nebudu.Jde o.opravu prahu z boku auta tam kde jde nastrikana takova hrubsi struktura.Da se opravovane misto zabrousit do ztracena aby nebylo nic videt?Predem se omlouvam za amatersky dotaz a dekuji za pripadnou odpoved

    1. seymon napsal:

      Dobrý den,
      asi bych postupoval stejně jako v návodu, protože po zalepení otvoru se skelná tkanina malinko propadne oproti okolnímu plechu a než vytvrdne pryskyřice, tak je celkem tvárná. Pak už je to hlavně tmelení a broušení. Hrubou strukturu (krupici), která bývá na spodní části prahu docílíte pomocí spreje BODY 950 https://autodilyhulin.cz/4703-body-950-cerny-400ml.html

      1. Jiři Volf napsal:

        Dobrý den. Ještě jednou Vám děkuji jak za skvělý návod tak i za Vaši reakci na můj dotaz. Jak bude trošku lepší počasí dám se do toho :). Přeji Vám hezký den a mnoho úspěchů v životě. J.V

  5. Katka Boh napsal:

    Hezký večer, i já se přidávám s díky za skvělý návod 🙂 mám před sebou technickou a potřebovala jsem nějak levně vyřešit díru v prahu, protože penízky budu potřebovat na jiné věci, které si nedokážu opravit sama… Díky přesnému seznamu věcí, které jsem na to potřebovala, to byla spolu s tímto návodem celkem hračka 🙂 do budoucna se sice nevyhnu vyvaření prahů, ale prozatím bude tohle stačit 🙂 měla jsem z toho obavy, ale teď už můžu říct, že jsem na sebe pyšná 😀 mockrát děkuju za pomoc 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Nejnovější příspěvky

Nejprohlíženější příspěvky

Nejnovější komentáře

Rubriky

Stránky

Archivy