Oprava prahů na autě

Poslední aktualizace proběhla 25. 10. 2022 uživatelem admin

Oprava karoserie svépomocí

V tomto návodu bych chtěl popsat celkem snadnou opravu rezavých prahů u auta svépomocí za pár korun bez svařování. Rozhodně nejlepší varianta je vyvaření prahů, na druhou stranu použití sklolaminátu v několika vrstvách spolu s hliníkovým tmelem je mnohem lepší volba než vystříkání montážní pěnou. Montážní PUR pěna na sebe váže vodu, pokud ji tedy použijete na opravu prahů (nebo jiné části karoserie), urychlíte tím jen další korozi. Pěna bude fungovat podobně jako houba, která zadrží veškerou vlhkost.

Výhodou použití tmelu s hliníkem je možnost opravy o úbytku materiálu 3-5mm a samozřejmě jeho pevnost a pružnost, snadno se brousí a výsledkem je hladký povrch. Rychle schne už za 15 minut při teplotě 20°C.

Na opravu prahu potřebujeme:

Výrobky od polského výrobce auto chemie BOLL máme dlouhodobě odzkoušené a jejich kvalita se vyrovná prémiovým výrobcům. V tomto případě se opravdu hodí rčení za málo peněz hodně muziky. V některých případech kdy jsem mohl zároveň vyzkoušet produkty BOLL i BODY se mi lépe pracovalo právě s výrobky BOLL (konkrétně s hliníkovým tmelem).

Postup opravy prahu

V prvním kroku vyřežeme rezavé části pomocí flexy nebo jiného nástroje, tak abychom se dostali ke zdravému plechu, zbavíme se všech rezavých částí. Lak a barvu kolem otvoru zbrousíme brusným papírem alespoň tak jako je na obrázku níže (určitě by to šlo i důkladněji).

oprava prahu domaPoté si vezmeme skelnou tkaninu a vystřihneme si tvar o něco větší než je samotný otvor. Pokud máte v opravovaném místě na prahu silný ohyb, vyrobte záplatu z více částí. Zároveň si nachystejte tkaninu na položení více vrstev, nejlépe 2-3.

oprava prahu autaPřed samotným uzavřením díry je dobré použít přípravek na konzervaci dutin, který zastaví nebo alespoň zpomalí korozi. Jde o přípravek na bázi vosku, který vytvoří pružnou ochrannou vrstvu, chránící právě proti vlhkosti. Před naneseným pryskyřice prostor kolem otvoru důkladně odmastíme. Se samotným vsokem opravdu nešetřete, hadičku natlačte nejdále co půjde a při stlačení spreje pomalu vytahujte. Obroušené plechy doporučuji zastříknout základní barvou, který má antikorzními vlastnostmi.

oprava prahů na autěNyní si rozmícháme pryskyřici s přiloženým tvrdidlem a začneme ji štětcem nanášet na skelnou tkaninu. Doporučuji nanést větší množství pryskyřice a položit více vrstev skelné tkaniny (alespoň 2-3) pro posílení záplaty, kterou opět důkladně zatřeme a necháme asi hodinu schnout.

kytování prahůMinimálně za hodinu až dvě schnutí zatáhneme sklo-laminát hliníkovým tmelem, který si rozmícháme s tvrdidlem. Po zaschnutí (asi po 30 minutách) následuje broušení až do požadovaného tvaru. Pro dosažení co nejlepšího výsledku je nutné nanést tmel opakovaně (asi 2-3x) a vždy zbrousit, nejprve hrubým smirkem (80-150) a poté jemnějším papírem (300-400).

oprava díry v prahuPo vybroušení tmelu s hliníkem přichází na řadu jemný tmel, který má po vybroušení hladkou strukturu (pokud nemáte, můžete vybrousit do hladka hliníkový tmel, který můžete přímo lakovat). Následně zastříkneme plničem poté barvou a nakonec bezbarvým lakem. Mezi lakováním musíte dodržet daný čas pro zaschnutí, který najdete na obalu. Bezbarvý lak zasychá celkem rychle ale k úplnému vytvrzení dochází až po několika dnech.

Pokud nechcete opravovaný díl stříkat v barvě vozu, můžete použít přípravek na ochranu karoserie, který vytváří strukturu krupice a velmi dobře chrání proti korozi.

Konečný výsledek, na první pohled není oprava viditelná. Oprava prahu na autě trvala asi 3 hodiny (když pominu čas na vysychání jednotlivých vrstev). Důležité je nechat všechny vrstvy důkladně vyschnout a také vybrousit, protože plnič zakryje jen drobné rýhy ale větší nerovnosti půjdou vidět vždy. Pokud se Vám stane že lak trochu steče nebo není úplně hladký je možné ho pomocí brusné pasty vybrousit, leštění doporučuji provádět až po několika dnech od lakování.

Stejný postup můžete aplikovat také na jiné části karoserie jako jsou blatníky, nárazníky, dveře atd. Při opravě laminováním nezáleží na materiálu opravovaného dílu. Pokud Vám tedy zbude nějaký materiál, můžete ho využít například při opravě plastového nárazníku nebo lodi ;).

21 odpovědí na “Oprava prahů na autě”

  1. Jsi nejen mimořádně šikovný a navíc se umíš ještě podělit se svým řešením s ostatními.Dokud žijí v ČR koumáci s laskavým srdcem jako máš ty,tak to ještě není s námi tak zlé.Na straně druhé jsi prokázal,že nejsi zřejmně úředník, neboť opačně by sis koupil vůz nový.(zbytečně) Máš zřejmně svůj vůz velice rád; a to je dobře.Zůstaň i nadále sám s sebou. J.Elner

  2. Zdravím Vás, také bych chtěl poděkovat za mimořádně přesný návod, jak si spravit rezavou díru v autě. Postupuji krok po kroku a jsem už před finálním nástřikem. Díky Vám jsem přesně mohl objednat a opravit auto do stavu, kdy nebude rozeznatelné, že byla provedena jakákoliv oprava. Ušetřil jste mi navodem nejen peníze, ale i mé nervy. Díky Vám. Ať se Vám v životě daří.

  3. Děkuji za komentáře, z počátku to byla oprava spíše „pokus omyl“ ale musím říci, že po roce a půl je opravený práh stále stejně pevný, nikde nic nerezivý ani se neloupe, takže jsem sám spokojený a jsem rád, že můj návod někomu pomohl.

  4. Dobry den.Moc se mi libi Vas navod na opravu vcetne velice detailniho postupu.Uz jsem zakoupil vse podstatne dle Vaseho soupisu a chystam se na opravu prahu auta.Jen by jsem se rad laicky zeptal jak to udelat az vyrezu zkorodovanou cast prahu otvor cca 10*5cm.aby mi opravovane misto kdyz pridam tkaninu,tvrdidlo,tmel nevystupovalo oproti mistu ktere opravovat nebudu.Jde o.opravu prahu z boku auta tam kde jde nastrikana takova hrubsi struktura.Da se opravovane misto zabrousit do ztracena aby nebylo nic videt?Predem se omlouvam za amatersky dotaz a dekuji za pripadnou odpoved

      1. Dobrý den. Ještě jednou Vám děkuji jak za skvělý návod tak i za Vaši reakci na můj dotaz. Jak bude trošku lepší počasí dám se do toho :). Přeji Vám hezký den a mnoho úspěchů v životě. J.V

  5. Hezký večer, i já se přidávám s díky za skvělý návod 🙂 mám před sebou technickou a potřebovala jsem nějak levně vyřešit díru v prahu, protože penízky budu potřebovat na jiné věci, které si nedokážu opravit sama… Díky přesnému seznamu věcí, které jsem na to potřebovala, to byla spolu s tímto návodem celkem hračka 🙂 do budoucna se sice nevyhnu vyvaření prahů, ale prozatím bude tohle stačit 🙂 měla jsem z toho obavy, ale teď už můžu říct, že jsem na sebe pyšná 😀 mockrát děkuju za pomoc 🙂

  6. Dobrý den, také Vám moc děkuji za tento návod včetně tipů na konkrétní tmely! Chystám se na první opravu staré dodávky a bez takovýchto rad bych určitě dlouho tápal. Naštěstí nejsou v karoserii moc velké díry, asi tak do 1 cm. Myslíte, že se obejdu bez sklolaminátu, tedy že bych pouze tmelil? Dále mám na karoserii plochy s povrchovou rzí. Určité bude nutné dobré obroušení a dále myslím, že klíčový krok je výběr kvalitní základové antikorozní barvy, abych stejný problém nemusel řešit opět po roce. (Minulý rok proběhla na rychlo oprava v servise a rez se už vrací…). Můžete mi prosím doporučit nějakou dobrou antikorozní barvu jako základ pod lak? Děkuji a přeji mnoho šťastných kilometrů!

    1. Dobrý den,
      bohužel skoro každá oprava karoserie se dříve nebo později opět objeví (často i po vyvaření u karosáře). Důvod je takový, že se Vám nikdy nepodaří odstranit veškerou korozi, proto se časem opět dostane na povrch (většinou otázka maximálně dvou let).
      Na menší díry okolo 1cm je laminát zbytečný, asi bych volil tmel se skelným vláknem, který je k tomu přímo určený. Jak píšete nejdůležitější je se zbavit co nejvíce koroze, tedy vybrousit a následně zakonzervovat, na vzdálená místa v dutinách používám vosk na dutiny a na přístupná místa základní barvu ve spreji.

  7. Díky za pěkně popsaný návod a seznam věcí v přehledu i s odkazem na internetový obchod. Jediná možnost nákupu během koronaviru.
    Využil jsem a doporučuji (technická bez problému).
    J.Ch.

  8. Dobrý den, návod se mi moc líbí a už jsem si vše pořídila. Mohl byste mi prosím vysvětlit, jak ředit pryskyřici s tím tvrdidlem? A musí se ředit celý obsah a jak dlouho je použitelný? Dekuji

    1. Dobrý den,
      na ředění je nejlepší použít druhou nádobku/ plechovku, do ní nalít odhadem potřebné množství a tvrdidla stačí opravdu málo na to aby došlo k vytvrzení (výrobce udává 2-3%). Nejjednodušší je si rozdělit pryskyřici třeba na třetiny. V plechovce je asi 240g, tedy si odliji cca 80g (necelá deci) a použiji asi třetinu tvrdidla (2,5g odpovídá asi jedné polovině zarovnané čajové lžičky), po vypotřebování si podle potřeby doředím. S naředěnou pryskyřicí se dá pracovat odhadem 5-10 minut v závislosti na okolní teplotě a také na množství tvrdidla. Určitě bych neředil celý obsah najednou.

  9. Dobrý den, díky za přehledný návod. Chystám se opravovat vyrezlou díru v blatníku. Mám možnost se tam dostat i zevnitř, když sundám podběhy kola. Nebylo by lepší dát hrubší tkaninu i zevnitř jako podklad? Má to smysl? Děkuji za odpověď

    1. Pokud máte možnost opravit blatník zevnitř, tak bych šel spíše touto cestou. Následně bych zvenku přetmelil a doladil podle potřeby.

  10. Dobrý den,

    díky moc za návod. Měl jsem v plánu opravit díru v prahu cca 3×5 cm a nakonec jsem lepil asi 50×10 cm prahu, jak to bylo vše zrezlé. Docela šok. S tou textilií co jste sem dával odkaz to vůbec nešlo, po nalepení se to celé slouplo jak žvejkačka. Asi jak to bylo vzhůru nohama a příliš velký otvor. Možná jsem měl přilepit jen okraje a po vytvrdnutí pryskyřice namazat i zbytek tkaniny. Ale asi by to také sjelo, nevím… Nakonec jsem koupil tmel se skelnou vatou a pořádnou tkaninu na lamino. S tím už to šlo o poznání lépe a díky Vašemu návodu se vše docela podařilo. Není to profi, ale svůj účel to splní i když vím, že jsem to měl asi spíše nechat svařit… 🙂 Tak ještě jednou díky. LT

    1. Dobrý den,
      u tak velkého otvoru už je to problém a věřím, že při zadělání celého otvoru najednou prostě gravitace zapůsobí, osobně bych asi nastříhal několik pásku, které bych nejprve nalepil svisle a po zaschnutí bych přetáhl celý otvor. Pokud by se i pásky propadaly, tak bych si pomohl např. hliníkovou páskou, která by mohla podržet tkaninu na svém místě, dokud pryskyřice nezatuhne.

  11. Tak tohle je spíš pseudonávod na ztracený čas,paplanina za pár měsíců odpadne a navíc koroze pod tím pokračuje podstatně rychleji,…jediná oprava je vyříznout korozi a vevaření nového plechu a následná konzervace dutiny metodou ML po navrtání pomocného otvoru,který bude poté zaslepen. jako základ poté použijte míchanou barvu suřík do fermeže nebo „zlý“ komunistický Plumbinol a takto ošetřené místo Vás přežije .
    Z hlediska nutnosti rychlého projití stk podobná pseudooprava možná ano,ale jinak je to naprostá prasečina a fušeřina.

    1. Děkuji Vám za komentář, pokud byste si článek přečetl, tak hned ve druhé větě píši, že nejlepším postupem je vyvaření opravovaného dílu o tom žádná. V článku popisuji postup rychlé opravy svépomocí, ať už máte k němu jakýkoliv důvod. Očividně nemáte se sklolaminátem žádnou zkušenost, protože je to více než čtyři roky po opravě a vše stále drží na svém místě. Asi po dvou letech jsem okolí opravovaného otvoru přebrousil a zastříkl, ale to je vše. To že by se měla koroze zrychlit je naprostá blbost, pokud použiji vosk na dutiny, základní sprej a nenasákavý sklolaminát tak nevidím jediný důvod. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Captcha výpočet 7 + = 17