Poslední aktualizace proběhla 25. 10. 2022 uživatelem admin
V několika řádcích bych Vám chtěl napsat nejen zkušenost s motorem 1.6HDi 66kw konkrétně ve voze Citroen C4 r. v. 2005 po najetí 110000km (motor má najeto přes 240000km).
Představení motoru
Motor 1.6HDi byl vyráběn ve dvou verzích 1.6HDi 16V 66kw 9HX (DV6ATED4) tuto slabší verzi najdete ve spoustě vozů Citroen jako je Berlingo, C3, C4 nebo Xsara Picasso. Konstrukčně stejný motor jen s jiným turbem a dvouhmotým setrvačníkem 1.6HDi 16V 80kw (DV6TED4) můžete najít mimo jiné i v Citroenu C5. Konstrukčně jsou oba motory shodné. Dnes se již tento motor do nových automobilů nedodává, byl nahrazen konstrukčně jednodušší a dle mého názoru zajímavější osmi ventilovou verzí.
Základní informace
označení motoru | DV6ATED4 |
objem | 1,6l (1560 cm³) |
výkon | 66kw (90 koní) při 4000 ot/min |
točivý moment | 215 Nm při 1750 ot/min |
materiál bloku motoru | hliníková slitina |
počet válců/ ventilů | 4/ 16 |
rozvod motoru/ interval výměny | rozvodový řemen / 240000km nebo 10 let |
systém vstřikování | BOSCH – common rail |
množství motorového oleje/ interval výměny | 3,75l/ 15000km |
Mínusy motoru
- tvar dna olejové vany
- sítko v olejovém potrubí k mazání turbodmychadla
- časté problémy s EGR ventilem
- nepříliš kultivovaný chod motoru
Tvar dna olejové vany – nevypustíte všechen starý motorový olej
Otvor k vypouštění starého motorového oleje je zapuštěn do vany a tím vniká „schod“ který zadrží určitě množství (asi 300ml) starého oleje ve vaně. I proto se doporučuje výměna motorového oleje po najetí maximálně 15000km. Konkrétní množství oleje můžete vidět na videu níže. U motoru 1.6HDi a 1.4HDi doporučuji motorový olej odsávat přes komínek měrky oleje.
Sítko v potrubí k mazání turba
Ve spodním šroubu potrubí k mazání turbodmychadla se nachází sítko, které má zachytit drobné nečistoty, tak aby se nedostaly k turbu. Bohužel je tu problém pokud se sítko opravdu zanese a turbo přestane být mazané (hrozí hlavně při prodloužených intervalech výměny motorového oleje). Naštěstí není takový problém sítko ze šroubu demontovat a pravidelnou výměnou oleje předejít jakýmkoliv problémům.
Problémy s EGR ventilem
Poměrně často dochází k problémům s EGR ventilem, který zůstane zaseknutý obvykle v otevřené poloze a neustále přepouští spaliny do motoru i když nemá. Tím pádem dochází k zanesení sání motoru a častým jevem je i nepravidelný chod motoru a kouřivost hlavně za studena. Pak vám nezbývá nic jiného než EGR vyměnit nebo ho nechat softwarově odstranit a sání vyčistit.
Následky vadného EGR ventilu na motoru 1.6HDi najdete zde.
Jen podotknu, že všem těmto zmíněným problémům se dá předcházet pravidelným servisem.
Plusy motoru
Motor má samozřejmé i své plusy.
Spotřeba
První kladnou vlastností tohoto motoru je spotřeba nafty, která se pohybuje stále kolem 5,5l/ 100km. Každodenní trasa 100km z toho 70km jízda po dálnici 125-140km/h v podstatě se spotřeba nemění ani vlivem ročních období léto/ zima.
Bez FAP filtru i DMF
Další podstatnou výhodou je jednodušší konstrukce oproti motoru 1.6HDi 16V 80kw, což hlavně znamená absenci dílů, které se často kazí, v první řadě neměl tento motor ve většině případů FAP filtr pevných částic u výkonnější verze ho pravděpodobně najdete.
Motor je i bez dvouhmotnostního setrvačnku (má jen klasickou spojku s odpruženou lamelou), to oceníte hlavně v případě výměny spojkové sady, která je o polovinu levnější než s dvouhmotým setrvačníkem (DMF).
Motor má také jen jednoduché turbo bez variabilní geometrií lopatek.
U Citroenu C4 (a hmotnostně podobných aut) musím zmínit i dostačující výkon i s plně naloženým autem nebo vozíkem.
Závěr
Motor 1.6HDi slouží dobře, ale musí o něj být postaráno. Základem je jako u všech motorů jak už bylo zmíněno pravidelná výměna motorového oleje a filtrů. Pokud tedy zvažujete koupi auta s tímto motorem, zaměřil bych se na prvním místě na pravidelnost výměn motorového olej (nejlépe po 15000 kilometrech). Určitě bych se vyhnul větším autům jako je například Citroen C5 s touto motorizací, ale do menších a hlavně lehčích aut je to ideální naftový motor.
Motor a zima
Studené starty:
Ranní starty i v extrémních teplotách až -20°C nejsou pro motor žádný problém a chytá zatím vždy na první pokus. Jen podotknu, že již byly měněny žhavící svíčky asi před 40000km konkrétně šlo o svíčky výrobce Meyle se kterými máme dlouhodobě dobré zkušenosti. Naftu tankuji převážně Optimal Diesel bez biosložky od EuroOil, případně OMV a aditivuji zimním aditivem. Jeden ze studených startů můžete vidět ve videu níže po dvou dnech stání na mrazech, jde o ranní start při teplotě -17°C.
Topení:
Motor celkově topí špatně jako asi všechna HDička, topit začíná asi po 10 kilometrech v závislosti na venkovní teplotě. Z tohoto důvod jsem si pořídil zimní clonu před chladič vody, která pomáhá k rychlejšímu zahřátí a musím říct, že rozdíl je patrný. Na některé vozy se dělají zimní clony jako originální příslušenství, ale samozřejmě si ji můžete i vyrobit, clonu je vhodné používat do teploty maximálně 5°C.
Chiptuning motoru 1.6HDi 16V
Ikdyž měl motor najeto již přes 200000km, rozhodl jsem se pro mírné zvýšení výkonu asi na 80kw (nemám ověřeno na brzdě) jako má silnější verze motoru s větším turbodmychadlem.
Motor má velmi slušné korekce na vstřikovačích ani netrpí zvýšenou ztrátou oleje (dolíváme maximálně 0,5l oleje za výměnu asi 15000km). Současně s chiptuningem jsem nechal deaktivovat i EGR ventil, který byl měněn asi před 30000km, ale i po výměně EGR ventilu měl motor problém s nepravidelným chodem ihned po nastartování a z výfuku se několik vteřin linul dým. Po dalším pátrání jsem přisuzoval tento problém klapce, která je v sání za intercoolerem a při aktivovaném EGR ventilu přiškrcuje sání čistého vzduchu do motoru.
Před chipováním jsem provedl pravidelný servis tentokrát po najetí 14000km (motorový olej + všechny filtry). Po nahrání upravené mapy jsem byl plný očekávání, po prvním nastartování měl motor na volnoběh hladký chod a z výfuku nešel žádný viditelný kouř.
S motorem mám po úpravě najeto již přes 40 tisíc kilometrů a musím říci, že jsem nad míru spokojen. Vyšší výkon motoru je ihned po sešlápnutí pedálu znát, není třeba ho zbytečně vytáčet a lépe se sbírá z nízkých otáček. Motor tedy zbytečně nevytáčím (nad 3000 otáček je to na rovince opravdu zbytečné) jen při předjíždění nebo jízdě do kopce a snažím se si zachovat stejný styl jízdy jako před úpravou.
Často se dočtete, že po chiptuningu spadne spotřeba někdy až o litr nafty, no já mám spotřebu stále stejnou, ale kvůli spotřebě jsem do toho nešel.
Pokud tedy máte jistotu, že je Váš motor v dobré kondici, mohu Vám chiptuning vřele doporučit.
Zdravím, chtěl bych se zeptat kde jste si nechával auto čipovat?
Děkuji za odpověď 🙂
Veškeré úpravy nám dělal známý, který provádí úpravy ve svém volném čase, neživí se čipováním.
Dobrý den
Koupil jsem c3 s tímto motorem a budu měnit poprvé olej , můžete poslat foto kde je přesně štroub se sítkem ? Nechci zbytečně povolit něco jinýho. 🙂
Děkuji
Dobrý den,
jde o spodní šroub na přívodní trubce mazání turba, před povolením je nutné demontovat katalyzátor. http://blogauto.cz/obrazky/sroub_mazani_turba.jpg
Více informacích o sítku najde ve spodní části článku http://blogauto.cz/citroen-c3-1-4hdi-unik-motoroveho-oleje/
Mám najeto v ČR 220.000 km s osmiventilovou hlavou. Spotřeba 5,5. Zcela bez problémů. Výměny olejů po 15000km.
Pokial viem tak 1,6 66kw hdi FAP má su dva tipy tejto motorizacie jeden s fap a druhy bez…
Většinou se tento motor dodával bez FAP filtru, může být pár kousků i s FAPem, ale osobně ani v inzerátech jsem se s žádným takovým autem nesetkal.
66kw verzia je bez fapu a 80kw verzia je vždy s fapom 🙂
Není pravda ja mám peugeot 307 66kw a má FAP filter a dokonca aj
dvouhmotnostní setrvačník.
Trochu shrnu informace o FAP filtru:
Motor 1.6HDi 16V 66kw (plní EURO III nebo IV) a je na 99% bez FAP filtru, většina motorů 1.6HDi 16V 80kw má FAP filtr a plní EURO IV, ale jsou i výjimky bez FAP filtru, které plní EURO III viz http://blogauto.cz/obrazky/Citroen_C4_16HDi_16V_80kw_bez_FAP.jpg: .
Popisoval si problém s nepravidelným chodem po nastartování a zakouřením. Mám stejný problém, který jsem si nejdříve myslel, že dělají žhavičky. Zjistil jsem, že jsou všechny pryč, tak jsem si říkal, že mám vyřešeno, ale bohužel. Motor si při studeném startu zakucká a modře zakouří jak v zimě, tak v teple, ale jak se zahřeje, tak o problému nevím. Dál mi nechodí EGR a je stále zavřený. Podařilo se ti to odstranit? Trochu mám podezření na ten EGR a nebo v horším případě vstřikovače.
Jinak k tomu FAPu. Mám 66kW z Německa se zelenou emisní známkou a FAP nemám, ani žádný jednorázový dodatečně montovaný. Je to rok 2007, teď 270tis km.
Měl jsem problém s nepravidelným chodem motoru ihned po nastartování, na diagnostice se po sléze zobrazila chyba EGR ventilu, který jsem vyměnil, ale bez větších změn k lepšímu. Měl jsem podezření na vstřiky, které jsem propláchnul viz. článek https://blogauto.cz/cisteni-vstriku-diesel-1-6hdi/ a startování se podstatně zlepšilo, ale chod po startu stále nebyl úplně hladký. Vše se vyřešilo až po vypnutí EGR ventilu viz https://blogauto.cz/zkusenosti-motorem-1-6hdi-16v/#Chiptuning_motoru_16HDi_16V
Ja mám auto dovezene s Rakúska je to Peugeot 207 SW 1,6 66kw…rok. výroby 2008 podla kódu motora tam FAP je… Sú dva tipy tohto motora jeden s fap a druhy bez.. Pochybujem ze v Rakúsku jazdi vela dieslov bez fap…
Můžete sem napsat VIN karoserie? ..stačí posledních 8 znaků.
Jasne vin je VF3WE9HVC34427791
Tak to je zajímavé, většina Citroënů je u méně výkonné verze motoru bez FAP filtru, děkuji za VIN, text článku jsem upravil 😉
Ahoj, mám problem u Berlinga často odchází EGR ventil (zasekne se) ale nevipadá moc zanešeně. Nový ventil tam vydrží max 3000 km – olej do motoru se nemusí za provozu dolívat. motor s movím egr ventilem jezdí moc pěkně ani moc nekouří tak se mi zdají střiky že by nemuseli býti špatné. Nemáte někdo skušenosti s podobnou závadou? Děkuji za odpověť.
Ahoj, co ukazuje diagnostika? Aby EGR ventil vydržel jen 3000km, tak to je hodně málo, šlo o nový EGR nebo starší díl? Pokud nový, tak jaký výrobce?
Nové EGR, 1 a 2 EGR MOBILETRON 1. vyšla reklamace 2.reklamace zamítnuta prý nadměrné saze, 3. EGR PIERBURG. Vždy diagnostika ukazuje zasekli EGR a další souvisejízí závady.Při zaseknutí EGR motor chcípnul a nešel nastarovat protože spaliny se točily v sání. Moje řesení teď bylo poslední EGR jsem vymontoval rozebral mechanickou část od elektrické namazal měděnou vazelínou i kdyš nic zaseknuté se mi nezdálo a vrátil spět. Místo těsnění mezi EGR a motor namontoval planžetu jen z dírama na šrouby aby neprocházeli spaliny. Moje zkouška po vymazání kódu a ujetí cca 20 km v různých zežimech jízdy. Závěr: žádná chyba auto jezdí normálně uvidíme jestli časem se nerosvíkí chyba motoru kvůli emisim. Při rozebírce jsem zjistil že motor asi lehce hází olej do sání ale jen málo prýse nemusí dolívat mezi údržbou-info od řidiče!?. Takže zaseknutí může opravbu docházet spalováním oleje. Auto uš má svoje zasebou rok 2004 najeto cca 210 000km majitel nechce investovat do oprav. chybové kódy:
P0409-EGR, zaseknutý ventil během programování
P0490 -Nedostatek EGR
P1162 – Elektromagnetický ventil recirkulace spalin uvázlá klabka během jízdy
P0402 – Obvod EGR Naměřený průtok vzduchu ……
Adalší chyby podle toho kde se EGR zaseknul.
Máme doma výkonnější verzi C3 tedy tu 90 kW a chystám se na drobné úpravy motoru tedy za 1 vytáhnout to sítko z přívodu trubky ( na mě C5 jsem to již také udělal) a za 2 pak prolisovat šroub vypouštění oleje z víka pod úroveň okolí. Na to je samozřejmě potřeba mít jej z plechu a nemít dno olejové skříně z plastu.
Dobrý den. Mám Peugeot Partnera s motorem 1.6 Hdi. Momentálně se chová dost podivně, a sice… Za jízdy se ozve z motoru pravidelný, rachtavý zvuk, něco jako když se zatočí dřevěnou řechtačkou. Po dobu tohoto zvuku auto nápadně zrychlí. Trvá to cca sekundu, pak to přestane a auto jede normálně dál. Nebo to trvá třeba dvě sekundy, motor zahlásí chybu a spadne do nějakého režimu, kdy auto totálně ztratí výkon. Stačí, i zajízdy, vypnout klíček, zase motor nastartovat a motor jede dál, jakoby se nic nestalo. Do dalšího zarachtání a pádu do nouzového režimu. Prosím, kdyby se našel někdo, kdo by věděl v čem je problém, byl byc rád, bo několik nechaniků už aplikovalo své domněnky na základě diagnistiky, nicméně nevede to k odstranění závady. Závada se stupňuje. Děkuji pěkně. Rob
Ako čítam,autor článku je skalopevne presvedčený že 1,6 66kw existuje len bez fap,bez dvojhmoty atď…Motor 1,6 66 kw fap má!9HVC!, Človek ktorý má stránku a chce poucovat ľudí o 1,6 hdi.. by si mal nastudovat a až potom písať! Nič v zlom,ale článok asi treba prerobit a nezavadzat potencionálnych kupcov 1,6 66kw!dakujem
Po Vašem prvním komentáří (asi před rokem) jsem upravil větu v článku na: „…v první řadě neměl tento motor ve většině případů FAP filtr pevných částic u výkonnější verze ho pravděpodobně najdete.“ Pokud Vám z této věty vyplívá, že jsem skálopevně přesvědčený, že FAP filtr mít nemůže, tak pak už nevím.
Článek je, jak už na začátku informuji hlavně o mé zkušenosti s konkrétním motorem 1.6HDi 16V 66kw 9HX (DV6ATED4) bez FAP filtru a dvouhmoty a několikrát ho porovnávám s motorem 1.6HDi 16V 80kw 9HZ (DV6TED4).
Ano motor 1.6HDi 16V 66kw 9HV (DV6TED4B) může mít FAP i dvouhmotu, ale o tomto motoru se vůbec nezmiňuji. Člověk, který chce komentovat článek, by si ho měl nejdříve důkladně přečíst! Děkuji.
Jen bych doplnil, že 1,6 hdi 16v 80kw s kódem 9HY také nemá FAP.
Zdravím, pořídil jsem si Picasso 1,6 HDI 80kW. Jsem s vozem spokojen, ikdyž se přiznám, že je to prvně, co mám francouzský vůz (před MB124, který jsem prodával s 1 350 000 km- musím se malinko pochlubit).
Olej tedy měním pravidelně kolem 7 000 km. S objemem náplně okolo 3,5 l oleje nemám dobrý pocit, natočit 15 000. Při každé výměně tedy ještě prolivám, při otevřeném výpustném šroubu, do té doby, než nevytéká čistý olej…. Ta vana je děs.
Co hodnotím, jako ještě záporně je systém stírání předního skla. Nejde nastavit na delší interval. Pokud sepnu automatické stírání, tak když se stírat má, tak stírá pomalu, nebo vůbec a naopak při pomalé jízdě, kdy není třeba, tak stírá naopak hrozně často a rychle, že raději spouštím stírání ručně…. Vím…pro někoho banalita, ale mě to s.re, stejně tak, jak přístupnost vzduchového filtru…. 🙂 . Ale jinak jsem spokojen, auto mi slouží zatím 30 000 km . Dokonce po demontáži zadních sedadel jsem použil vůz v kempu, namísto karavanu a naprostá spokojenost.
Díky za komentář, v rodině máme 1.6HDi 16V 66kw s nájezdem lehce pod 300k km, koupeno s cca 150k km a za 5 let se najelo dalších 150k. Na autě je původní spojka, vstřiky i turbo, před 100k km byl proveden CHIP na cca 80kw. Olej tedy měním v rozmezí mezi 10-15k km (2x do roka, vždy 1x s proplachem motoru). Motor si vezme od výměny k výměně asi 1l oleje 5W40. Vždy je to o člověku, jeden nemá dobrý pocit při najetí 15000km, druhý najede klidně jednou tolik a netrápí ho to. Ať auto slouží.
Zdravím, mám Berlingo 2007 1.6 Hdi, najeto 420 tisíc km, olej měním po 20 tis, vzduchový filtr jsem měnil po 80 tis km, motor funguje.Spotřeba 4,7 až 5,5l/100km, EGR ventil měněn v 340 tis km…
Zdravím. Má motor 1,6hdi 66kw 9HU filtr pevných částic?Děkuji za odpověď.