Čištění vstřiků DIESEL – 1.6HDi

0 Comments


V tomto článku bych vám chtěl ukázat efektivní vyčištění vstřiků naftového motoru pomocí přípravku X-FLUSH/D od belgického výrobce Xenum (u motoru 1.6HDi 16V 66kw), který je speciálně určený na čištění nejen vstřikovačů, ale kompletně celého palivového systému (vstřikovací čerpadlo, palivové potrubí, vstřiky, spalovací komory). Jeho aplikace je o něco komplikovanější než pouhé nalití přísady do nádrže, ale o to účinnější.

Předem upozorňuji, že pokud jsou vstřiky úplně odepsané, tak vám toto čištění s největší pravděpodobností nepomůže, použitím čističe dojde k vyčištění nikoliv k repasi vstřikovačů.

Potřebujeme:

  • samotný přípravek Xenum X-FLUSH/D
  • nádobku minimálně 500ml
  • palivovou hadici  (obvykle s vnitřním průměrem 8mm)
  • přípojky podle motoru (Pokud máte možnost, tak vám práci usnadní i přípojky, které jen nacvakáte místo původního vedení. Já jsem použil staré přípojky ze sady aditiva EOLYS)

Schéma palivového systému motoru 1.6HDi

Podstatou je odpojit přívod z nádrže a také vratné potrubí, které vede naftu zpět do nádrže. Po odpojení nasuneme hadičky na potrubí a vyvedeme do nádoby s čističem (sací hadice, která vede k čerpadlu musí být ponořená). Důležité je vytvořit co nejkratší okruh, tak aby byl přípravek co nejméně naředěný naftou (proto obejdeme i palivový filtr a napojíme hadičku až za ním).

Černou barvou je znázorněn přívod nafty z palivové nádrže k čerpadlu a zpětné vedení do nádrže. Modrou barvou je vysokotlaké potrubí z čerpadla ke vstřikovačům a zelenou barvou je znázorněn okruh a proudění přípravku.

 

Použití přípravku:

Nejprve je důležité zjistit jak proudí nafta palivovým systém, musíme najít přívod z nádrže i zpětné vedení abychom správně zapojili hadičky. U motoru 1.6HDi najdete jak přívod, tak i zpětné vedení nafty do nádrže v levé části motoru. Přívod je silnější hadice s bílou sponkou, zpětné vedení slabší hadice se zelenou sponkou.

Na zelenou sponku tedy nasadíme hadici, která nám přivede přípravek zpět do nádobky.

Přívod z nádrže necháme zapojený, protože obejdeme ještě palivový filtr a tím zkrátíme vzniklý okruh (viz obrázek níže). Protože motor 1.6HDi 16V nemá podávací čerpadlo v nádrži, nemusíme nic dále zapojovat ani obcházet.

Jako poslední krok umístíme nádobku do které nalijeme přípravek a svedeme k ní obě připojené hadice (přívodní hadice musí být ponořená aby nenasávala vzduch).

Celý okruh vypadá takto (ikdyž u vás bude motorový prostor asi o něco čistější :D).

Nyní můžeme nastartovat motor. Může se stát, že bude mít z počátku nepravidelný chod kvůli vzduchu, který se dostane do palivového systému, ale během několika chvil by se měl opět srovnat. Po nastartování necháme motor běžet a v průběhu čištění několikrát zvýšíme otáčky. Celý proces trvá asi 15-20 minut. Jakmile nám zůstane v nádobce asi 100ml přípravku smíchaného s naftou, vypneme motor a zapojíme zpět palivové hadice. Pokud byly vstřiky zanesené měli bychom vidět v nádobce kapalinu zbarvenou do tmavě oranžové až hnědé barvy případně i malé částečky nečistot.

Ukázka několika minut z čištění:

Měření korekcí vstřiků:

Před samotným čištěním jsme provedli měření korekcí vstřikovačů pomocí diagnostiky. Před oběma měřeními byl motor zahřátý na provozní teplotu. Druhé měření bylo provedeno po ujetí asi 60km po čištění.

Korekce vstřikovačů by se v ideálním případě měly rovnat nule, proto číslo bližší nule je vždy lepší ať už je kladné nebo záporné. Hodnoty v rozmezí -2+2 jsou v pořádku (vyšší hodnoty mohou znamenat problém). Z grafů lze poznat, že se korekce vstřikovačů po vyčištění více srovnaly.

Měření před čištěním vstřiků

Měření po čištění vstřiků

Závěr:

Ikdyž jsem po ukončení procesu čištění ve zbylé směsi nepozoroval žádné viditelné nečistoty nebo výraznou změnu zbarvení, má motor jednoznačně kultivovanější chod, zejména ihned po nastartování a při nižších teplotách. Každopádně mi toto čištění potvrdilo funkci aditiva do nafty Xenum DIESEL MULTI CONDITIONER, které aplikuji při každém tankování již přes 100000km (přes zimu X-TREME WINTER DIESEL) a osvědčilo se mi více než například aditiva od výrobce VIF.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*