Poslední aktualizace proběhla 16. 5. 2024 uživatelem admin
Postup výměny spodního čepu ramene na voze Citroen Xantia (postup totožný i pro C5 nebo Peugeot 406).
Pro výměnu čepu je nutný přístup zespodu, takže potřebujte buď jámu, anebo lépe zvedák.
Nejprve si auto vyheverujeme, zajístíme proti popojetí a sundáme přední kolo.
Čep ramene je přišroubovaný do těhlice a na něm je nasunuté přední rameno. Vše si důkladně zalijeme uvolňovačem abychom si usnadnili povolení.
Nejprve povolíme spodní šroub a rameno stáhneme pomocí stahováku čepů nebo úderem dvou kladiv proti sobě do ramene.
Nyní nám brání k povolení čepu z těhlice zajištění, které zabraňuje tomu aby se čep během jízdy a zatáčení nevyšrouboval. Tento zaťuknutý plech je nutné odťuknout nebo odříznout. Já jsem plíšek nařízl pomocí flexy a odťuknul.
K povolení čepu je potřeba speciální klíč se čtyřmi výstupky, které zapadnou přímo do drážek. Pokud tento klíč nemáte, jde čep povolit i pomocí kladiva a tupého majzlíku. Majzlík nasměřujeme do drážky v čepu a údery kladiva čep povolujeme. Pro lepší přístup jsem si demontoval i brzdový kotouč.
Čep se mi sice podařilo povolit asi o 90 stupňů, ale pak se zasekl a nechtělo se mu hnout. Bohužel jsem neměl po ruce větší kleště kterými bych obepnul čep a pootočil a tak jsem si na čep přivařil kousek kulatiny a čep vymotal.
Před montáží nového čepu očistíme ocelovým kartáčem vnitřní závit v těhlici a čep našroubujeme. K dotažení jsem opět využil majzlík a lehkými uděry čep dotáhnul.
Nesmíme zapomentou na opětovné zajištění čepu proti povolení a pomocí majzlíku a kladiva zaťukneme horní plech do výřezů.
Poté jen nasuneme rameno na čep a dotáhneme matici. Nakonec nasadíme kolo a zkontrolujeme dotažení všch šroubů.