EGR ventil 1.6HDi 16V – princip a rozebrání

20 komentářů

Poslední aktualizace proběhla 16. 7. 2020 uživatelem admin

Princip EGR ventilu u motoru 1.6HDi 16V

Obecnou funkci EGR ventilu najdete popsanou zde. Jak funguje EGR ventil konkrétně u motoru 1.6HDi 16V Vám popíši v pár řádcích.

Samotná cesta spalin zpět do motoru začíná logicky u výfuku. Z hlavy motoru do výfukových svodů vede celkem 5 otvorů z toho čtyři z nich odvádí výfukové plny z válců. Pátý otvor slouží právě k funkci EGR ventilu.

Černé šipky znázorňují směr proudění výfukových plynů, červená cestu zpět do motoru.

Motor 1.6HDi zepředu.

Ze zadní strany motoru (přímo na hlavě) se nachází EGR ventil, který je napojen na chladič výfukových plynů, ten je chlazen chladící kapalinou motoru. Dále pokračují spaliny do trubky, která je napojena do rozbočovače sání kde se výfkové plyny mísí se vzduchem a míří opět do válců.

EGR ventil -> chladič výfukových plynů -> trubka -> rozbočovač sání

K tomu aby motor nenasával čistý vzduch v případě že je EGR ventil otevřený slouží škrtící klapka. Ta může mít vícero podob, ale základní typ vypadá tak jako na obrázku níže. Primárně slouží ke zaškrcení přívodu čistého vzduchu, ale má vliv i na vypínání motoru, kdy se po otočení klíčku uzavírá.

Škrtící klapka na motoru 1.6HDi 16V se nachází mezi intercoolerem a rozbočovačem sání.

Po problémech se zaseknutým EGR ventilem u motoru 1.6HDi 16V, kdy hlásil chybu P0409 došlo na jeho výměnu a starý ventil jsem se rozhodl rozmontovat a vyzkoušet možnost jeho vyčištění. EGR byl vyměněn po nájezdu 195000km, ale problémy se začaly projevovat už kolem 150000km kdy se poprvé rozsvítila chyba „antipollution fault„.

Rozebrání EGR ventilu:

Nejprve jsem odšrouboval tři šrouby, které spojují mechanickou a elektrickou a část EGR ventilu.

Můžete vidět, že ikdyž se elektrická část nedostáváí do přímého kontaktu s výfukovými plyny, saze jsou natolik jemné, že se dostanou přes mechanismus až k vidličce servomotorku.

Dále jsem odšrouboval 4 šroubky na horní části elektroniky, tak abych rozdělal elektrickou část. Opět můžete vidět saze, které se dostaly kolem servomotorku.

Oba díly po chemickém očištění od sazí.

Po vylomení plastu se dostaneme k mechanismu, který zajišťuje snímání polohy EGR ventilu, opět je vše zaneseno sazemi.

Všechny části EGR ventilu po očištění.

Závěr

Jak můžete vidět je samotné čištění EGR ventilu v podstatě k ničemu, ikdyž důkladně vyčistíte mechanickou část kudy prochází výfukové plyny, nikdy nejste schopni na 100% vyčistit i tu elektrickou část, která má za následek většinu problémů. Proto doporučuji spíše než investovat do různých přípravků, které zaručují vyčištění EGR ventilu někdy dokonce i bez demontáže zakoupit zrovna nový EGR ventil, ušetříte si tím spoustu energie a času.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Upozornit na
guest
20 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Martin
Martin
1 rok před

Dobrý den poznám po demontáži že je egr seklý,v kabině jsou cítit spaliny když stojím s nastartovaným motorem tak mám také podezření na egr….dále má smysl si ho koupit přez ebay.com je tam zajímavá cena ale kvalita bude asi špatná že…

ivan citroen c4 1.6 hdi
ivan citroen c4 1.6 hdi
1 rok před

Dobrý den,potřebuji poradit…. na lcd se mi ukazuje antipollution faulty a kontrolka motoru…auto jezdí ale občas se za jízdy sám od sebe vypne motor….. znova nastartuji a zase jedu.a po čase zase to samé…. prosím o radu někdo říká váh vzduchu ale nevím….

karel
1 rok před

Dobrý den.
Mám problém s náhodným zhasnutím motoru při jízdě. Většinou se nerozsvítí porucha. Motor 1,6 hdi 80kW, jde opět nastartovat, ale přidáním plynu zhasne. Rozjet se podaří tak po cca 10 minutách a pak pracuje normálně, až do dalšího zhasnutí. Stává se při ostřejší jízdě. Na diagnostice P0192 a také chyba žhaviče. Měněn egr ventil a turbo, oboje před asi dvěma roky. Turbo má na vzduchové turbince uražené špičky lopatek ale diagnostika nehlásí problém.
Děkuji za radu.

Ondra
Ondra
11 měsíců před

Dobrý den,
chtěl bych se zeptat jaký názor máte na deaktivaci EGR filtru ve spojení s FAP filtrem pevných částic. Vozidlo rv. 2018 a emisní normou EURO 6b. FAP filtr je suchý = je do něj přiveden pátý vstřik.

Jde mi o to aby se do filtru bez zaslepeného (deaktivovaného) ERG ventilu nedostával větší maras, než teď. Myslím tím to, aby mi FAP nevydržel o podstatně menší čas.

Děkuji za názor.

karel
6 měsíců před

Dobrý den.
C4 Picasso 1.6 Hdi, 80 kW. Při otáčkách 2700 a více, se objeví chyba “ Depollution syst.“ Diagnostika hlásí p 238, vysoký tlak turba. Je vyměněno čidlo tlaku turba a váha vzduchu. Před půl rokem se měnilo turbo a hadice k chladiči. Jak byste dál pokračoval v hledání závady?
Děkuji.
Karel.

karel
6 měsíců před

Dnes se mi objevila chyba při zátahu do kopce, asi 120 km/h, při 1700 ot motoru.

Peter
5 měsíců před

Dobry den prajem, mam taky dlhodoby problem, co sa tyka vysokej dymivosti, jedna sa o cierny dym, pri velkej akceleracii mi zvykne vyhodit kontrolku motora, po diagnostike na diagboxe ukazuje chybu p0238 signal o tlaku turbodmychadla, charakteristika zavady je „skrat na plus, nebo preruseni obvodu, nebo prilis vysoka hodnota“…na aute je novy egr, ziadna lacna nahrada, asi rocne turbo, do vymeny oleja a filtrov mam este asi 6500km, trysky boli poslane na testovanie, ktore ukazalo ze su vporiadku…po kupe som zistil ze je demontovany dpf, aj softwerovo, moze byt chyba vtom? Display ukazuje „depolution fault “ ci nieco take…som uz zufaly, pretoze s takou dymyvostou cez stk nikdy neprejdem, a v auguste mi konci, spolieham uz len na to dpf, dakujem za radu!!

Peter
5 měsíců před
Reply to  admin

Ano viem, to depolution fault mi pise len na displayi, diagnostika pise to co som napisal aj v predoslom komente, ten fap sa chystam samozrejme namontovat naspet, a v peugeote mi nahtaju software…pozrem teda aj ten snimac, dakujem pekne za radu

Jarda FIALA
Jarda FIALA
5 měsíců před

Zdravím
Motor 8HY stává se (čím dál častěji) že po otočení klíčku naskočí a zdechne, zkusím párkrát a pak startuju se sešlápnutým plynem a pak s pokašláváním a brbláním nastartuje. Též se stává, že při jízdě ve vyšších otáčkách a poté po přechodu na nižší se rozsvítí kontrolka motoru. Ta zhasne až po zastavení a nastartování po nějaké chvíli, někdy až po několika startech. Též když jedu delší dobu tak nějak normálně, z kopečka na chvíli vyřadím, lehce přidám plyn a zařadím a opět se rozsvítí kontrolka. Diagnostika hlásí porucha tlaku nafty.

Jarda FIALA
Jarda FIALA
5 měsíců před
Reply to  admin

Zdravím
dík za reakci, nějaxemsi myslel že že by to mohlo být ono (filtr byl vyměněn). Bylo by možno poslat obrázky kde regulátor (a snímač tlaku) hledat? Prošel jsem si schemata a diskuse a (pokud to vidím správně) může být závada na snímači, regulátoru nebo i v relé řídícím regulátor.
Pěkný den
J.Fiala

Jarda FIALA
Jarda FIALA
5 měsíců před

Doplňuji,mám servisní manuál, poloha měřiče tlaku paliva i reguátoru nalezena .

Jarda FIALA
Jarda FIALA
3 měsíců před

8HY, situace se pomalu zhoršovala, cukání při rozjezdu, občas při přidání plynu po stání na křižovatce hoooodně zpožděná reakce, občas poškubávání. Výměna regulačního ventilu závadu odstranila.
Pokašlávání a mizerné starty – závada byla v jednom z napojení hadiček přepadu nafty, nějaxe uvolnila a netěsnila jak má, po nasazení vyřešeno i startování.
Ještě zbývá jedna věc – motor ztrácí výkon, to se projevuje tak, že jde tak nějak normálně do cca 2 – 2500 otáček a pak jako kdyby měl omezovač. Naprázdno se rozběhne na 3200 otáček a přes ně nejde. Tak uvidím co dál.

Nejnovější příspěvky

Nejnovější komentáře

Archivy

Rubriky