EGR ventil 1.6HDi 16V – princip a rozebrání

8 komentářů

Článek byl naposledy upraven

Princip EGR ventilu u motoru 1.6HDi 16V

Obecnou funkci EGR ventilu najdete popsanou zde. Jak funguje EGR ventil konkrétně u motoru 1.6HDi 16V Vám popíši v pár řádcích.

Samotná cesta spalin zpět do motoru začíná logicky u výfuku. Z hlavy motoru do výfukových svodů vede celkem 5 otvorů z toho čtyři z nich odvádí výfukové plny z válců. Pátý otvor slouží právě k funkci EGR ventilu.

Černé šipky znázorňují směr proudění výfukových plynů, červená cestu zpět do motoru.

Motor 1.6HDi zepředu.

Ze zadní strany motoru (přímo na hlavě) se nachází EGR ventil, který je napojen na chladič výfukových plynů, ten je chlazen chladící kapalinou motoru. Dále pokračují spaliny do trubky, která je napojena do rozbočovače sání kde se výfkové plyny mísí se vzduchem a míří opět do válců.

EGR ventil -> chladič výfukových plynů -> trubka -> rozbočovač sání

K tomu aby motor nenasával čistý vzduch v případě že je EGR ventil otevřený slouží škrtící klapka. Ta může mít vícero podob, ale základní typ vypadá tak jako na obrázku níže. Primárně slouží ke zaškrcení přívodu čistého vzduchu, ale má vliv i na vypínání motoru, kdy se po otočení klíčku uzavírá.

Škrtící klapka na motoru 1.6HDi 16V se nachází mezi intercoolerem a rozbočovačem sání.

Po problémech se zaseknutým EGR ventilem u motoru 1.6HDi 16V, kdy hlásil chybu P0409 došlo na jeho výměnu a starý ventil jsem se rozhodl rozmontovat a vyzkoušet možnost jeho vyčištění. EGR byl vyměněn po nájezdu 195000km, ale problémy se začaly projevovat už kolem 150000km kdy se poprvé rozsvítila chyba “antipollution fault“.

Rozebrání EGR ventilu:

Nejprve jsem odšrouboval tři šrouby, které spojují mechanickou a elektrickou a část EGR ventilu.

Můžete vidět, že ikdyž se elektrická část nedostáváí do přímého kontaktu s výfukovými plyny, saze jsou natolik jemné, že se dostanou přes mechanismus až k vidličce servomotorku.

Dále jsem odšrouboval 4 šroubky na horní části elektroniky, tak abych rozdělal elektrickou část. Opět můžete vidět saze, které se dostaly kolem servomotorku.

Oba díly po chemickém očištění od sazí.

Po vylomení plastu se dostaneme k mechanismu, který zajišťuje snímání polohy EGR ventilu, opět je vše zaneseno sazemi.

Všechny části EGR ventilu po očištění.

Závěr

Jak můžete vidět je samotné čištění EGR ventilu v podstatě k ničemu, ikdyž důkladně vyčistíte mechanickou část kudy prochází výfukové plyny, nikdy nejste schopni na 100% vyčistit i tu elektrickou část, která má za následek většinu problémů. Proto doporučuji spíše než investovat do různých přípravků, které zaručují vyčištění EGR ventilu někdy dokonce i bez demontáže zakoupit zrovna nový EGR ventil, ušetříte si tím spoustu energie a času.

8 Replies to “EGR ventil 1.6HDi 16V – princip a rozebrání”

  1. Martin napsal:

    Dobrý den poznám po demontáži že je egr seklý,v kabině jsou cítit spaliny když stojím s nastartovaným motorem tak mám také podezření na egr….dále má smysl si ho koupit přez ebay.com je tam zajímavá cena ale kvalita bude asi špatná že…

    1. seymon napsal:

      Dobrý den,
      pokud máte podezření na zaseknutý EGR ventil, tak Vám doporučuji provést diagnostiku, která Vám určitě napoví. Vadný EGR ventil by neměl mít vliv na zápach zplodin v kabině, spíše bych zkontroloval netěsnost výfukového systému. Každopádně nedoporučuji šetřit na EGR ventilu, většinou se to nevyplácí.

  2. ivan citroen c4 1.6 hdi napsal:

    Dobrý den,potřebuji poradit…. na lcd se mi ukazuje antipollution faulty a kontrolka motoru…auto jezdí ale občas se za jízdy sám od sebe vypne motor….. znova nastartuji a zase jedu.a po čase zase to samé…. prosím o radu někdo říká váh vzduchu ale nevím….

    1. seymon napsal:

      Dobrý den,
      antipollution faulty je hodně obecná chyba, osobně bych auto napojil na diagnostiku, které by měla prozradit v čem je problém. Může to být X věcí, ale začal bych výměnou palivového filtru pokud nebyl delší dobu měněn (nejlevnější varianta) také může být chyba v EGR ventilu, případně FAP filtru pokud ho máte.

  3. karel napsal:

    Dobrý den.
    Mám problém s náhodným zhasnutím motoru při jízdě. Většinou se nerozsvítí porucha. Motor 1,6 hdi 80kW, jde opět nastartovat, ale přidáním plynu zhasne. Rozjet se podaří tak po cca 10 minutách a pak pracuje normálně, až do dalšího zhasnutí. Stává se při ostřejší jízdě. Na diagnostice P0192 a také chyba žhaviče. Měněn egr ventil a turbo, oboje před asi dvěma roky. Turbo má na vzduchové turbince uražené špičky lopatek ale diagnostika nehlásí problém.
    Děkuji za radu.

    1. seymon napsal:

      Dobrý den,
      v prvé řadě doporučuji požít diagnostiku přímo pro vozy Citroen/ Peugeot a to Diagbox, případně starší Lexii, ta by měla prozradit v čem je problém. Pokud máte chybu P0192, která souvisí s tlakem paliva může být problém hned na několika místech. Nejjednodušší varianta je palivový filtr (pokud jste v nejbližší době neměnil), pak bych se podíval na konektor (kabeláž) snímače tlaku paliva, který najdete na rampě. Také může být vadný samotný snímač tlaku, nebo regulátor vysokotlakého čerpadla. Každopádně doporučuji pořádně diagnostikovat.

  4. Ondra napsal:

    Dobrý den,
    chtěl bych se zeptat jaký názor máte na deaktivaci EGR filtru ve spojení s FAP filtrem pevných částic. Vozidlo rv. 2018 a emisní normou EURO 6b. FAP filtr je suchý = je do něj přiveden pátý vstřik.

    Jde mi o to aby se do filtru bez zaslepeného (deaktivovaného) ERG ventilu nedostával větší maras, než teď. Myslím tím to, aby mi FAP nevydržel o podstatně menší čas.

    Děkuji za názor.

    1. seymon napsal:

      Dobrý den,
      osobně bych se do vypínání EGR ventilu u tak mladého auta nepouštěl, zaměřil bych se na pravidelný servis (motorový olej 10-15000km), používal bych aditiva do nafty a rozhodně bych nejezdil v nízkých otáčkách.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Nejnovější příspěvky

Nejprohlíženější příspěvky

Nejnovější komentáře

Rubriky

Archivy