Poslední aktualizace proběhla 25. 1. 2023 uživatelem admin
Jak vyměnit žhavící svíčky
V tomto kratším článku bych chtěl popsat postup výměny žhavích svíček, kontrétně jde o motor 1.6HDi 16V, ale postup je vpodstatě stejný nebo podobný pro všechny moderní dieselové motory s přímým vstřikování.
Vadné žhavící svíčky se u vozů Citroen a Peugeot ohlasí chybou relé žhavení, častěji než pravě relé, jsou na vině žhaviče. Pokud je jedna nebo více svíček špatná, motor při teplotě pod nulou buďto startuje velmi špatně, nebo chytne, ale neběží na všechny válce (hrubý chod a vibrace motoru).
Proč je problém právě u „moderních dieselů“?
Nebudu popisovat rozdíl v konstrukci, největší problém je v délce žhavící svíčky. Jako příklad uvedu Citroen Xantia rok výroby řekněme 2000, tento model může mít starší motor 1.9TD, ale i 2.0HDi s přímým vstřikováním, u starého turbodieselu má svíčka celkovou délku 70mm, u HDi je délka 110mm (zároveň se zmenšil i průměr žhavící části o 1mm a závit ze 12mm na 10mm).
Další záludností u spousty moderních dieselů je poloha žhavících svíček. Dříve byly snad vždy žhaviče zepředu motoru, ale dnes jsou často zezadu směrem od kabiny, to komplikuje výměnu i řešení případných problémů.
Níže můžete vidět jedinou fotku z výměny, celou výměnu jsem chtěl zdkomentovat, ale nebylo moc co fotit. Vyfotil jsem tedy alespoň nejdostupnější žhavící svíčku čtvrtého válce (počítáno od rozovodů), které je jediná vidět.
Postup výměny žhavících svíček
Základní pravidlo pro výměnu žhavičů je měnit svíčky na zahřátém motoru, už jednou se mi nevvyplatilo měnit svíčky za studena a musel jsem demontovat hlavu válců, protože jsem zalomil dvě svíčky. V oficiálním návodu je i odpojení autobaterie a doporučení použít zrcátko.
Často musíte demontovat více dílů než se vůbec ke svíčkám dostanete, konkrétně u Citroenu C4 jsou to hadice sání, stěrače, plasty koelm čelního skla, obal vzduchového filtru a nakonec se povolí držák air boxu. Tyto díly se snažím demontovat co nejrychleji, tak aby byl motor stále teplý. Poté se demontuje kabeláž, která spojuje všechny svíčky, buďto je systém s matkami, nebo je káblík nacvaknutý na svíčkách. Starší motory 1.6HDi 16V měly žhavící svíčky spojené přes očka a dotažené matičkami, novější motory měly nacvakávací systém (viz obrázek níže). Svíčky se mezi sebou liší a nelze je zaměnit, proto je důležité žhaviče dohledat podle VIN karoserie.
Mazání je základ
Před povolováním doporučuji aplikovat uvolňovač vstřiků a žhavících svíček, tento konkrténí přípravek se mi osvědčil jak při demontáží vstřikovačů, tak i žhavících svíček a po zkušenosti se zalomenými špičkami žhavičů vždy aplikuji tento uvolňovač. U Citroenu Xantie 2.0HDi s nájezdem 340 tisíc kilometrů jsem vstřikovače snadno vykroutil jen rukou po aplikaci uvolňovače. Pokud jsou žhaviče dostupné, tak je dobré aplikovat uvolňovač třeba i den před demontáží.
Spěchejte pomalu
Přípravkem nešetřím a svíčky důkladně proliju, uvolňovač proniká závitem, který zároveň namaže (nechám alespoň několik minut působit). Všechny svíčky pomalu povolím (řekněme o dvě otáčky) a opět aplikuji uvolňovač. Svíčky postupně povoluji, když cítím zvýšený odpor, přestanu, aplikuji uvolňovač a jdu na další žhavič. Takto postupuji až do vytažení všech žjavících svíček.
Montáž žhavících svíček
Při montáží nových žhavících svíček doporučuji aplikovat pastu, která usnadní demontáž při další výměně.Montážní pasta na vstřiky a žhavící svíčky odolává vysokým teplotám (až 1400°C) a vytvoří ochranný film mezi svíčkou a hlavou motoru.
Utahovací moment nových svíček je 10Nm, tento můj postup má zatím 100% úspěšnost.
Máš ultimátní blog 🙂 Lituji jen, že to není o BMW 😀
Díky moc, zatím se držím Citroenů, no uvidíme co bude za pár let 😉
Mam Peugeot Expert 2,0HDi/100kW/2010 a take mne ceka vymena. Nemel byste tip na nekoho z Prahy, kdo to umi a nezalomi je tam?
Diky,
Radek
Mám Mitsubishi ASX 1.6HDI a jal sleze teplota pod 0st, tak motor točí třeba 7x a pak najednou naskočí a plynule běží. Mechanik mi tvrdí, že zhavicky jsou v pořádku. Ale jiní mi radí zhavicky vyměnit, že pomalu nabihaji. Jak je to s nimi, co si myslíte? Mám najeto 170tis.km.
Moje zkušenost s C5, 2.0 HDI: Pro vymenu scicek je nutna alespon castecna demontaz motoru… vive La France 🙁 Jestli jsem někdy rekl něco spatného o koncernu VW tak to jsem neměl.