Citroen C5 nejčastější problémy / na co si dát pozor?

Poslední aktualizace proběhla 25. 10. 2022 uživatelem admin

V tomto článku bych chtěl shrnout nejčastější a nejznámější problémy vozů Citroen C5 jak už první generace a faceliftu (r. v. 2011-2008), tak i verze X7 ( r. v. 2008-2018).

Níže popsané poruchy jsou typické pro konkrétní model nesouvisející s typem motoru ani se spotřebními díly.

Citroen C5 I/ II 2001-2008

Jen pro doplnění jde o auta dnes stará až 20 let se statisícovými nájezdy kilometrů a hodnotou 15-90 tisíc korun dle stáří, nájezdu a výbavy. Můj osobní názor na Citroen C5 I/ II je takový, že šlo vcelku o povedená auta bez větších problémů, jen o proti Xantii se vzhled rychleji okoukal. Řekl bych, že na svou dobu to byla velmi pohodlná, prostorná, vybavená a spolehlivá auta, která budeme ještě chvíli potkávat. Osobní zkušenost mám s C5-kou z roku 2001 2.2HDi kombi exclusive.

citroen c5 1

Co se mi líbí

Třeba výbava C5-ky, téměř vždy měly elektrická okénka vpředu i vzadu, klimatizaci, ABS a samozřejmě hydraulický podvozek. Oproti např. koncernu snadné dohledávání dílů viz. brzdové kotouče – jeden typ zadních kotoučů i desek a přední kotouče  a desky dohledatelné podle motorizace a typu karoserie. Životnost originálních pružících koulí se pohybuje klidně i přes 200000 kilometrů, stále stejná světlá výška vozu i při zatížení. V kufru můžete najít tlačítko, pomocí kterého si spustíte zadní nápravu níže při nakládání těžších věcí. Při sepnutí odmražování zadního skla sepne i 1000w topná spirála, která začne ohřívat vzduch, tím pádem v podstatě ihnet topíte (záleží na výbavě). Auto s hmotností cca 1,6 tuny je bytelné a cítil jsem se v něm vždy bezpečně.

Co se mi líbí méně

U podvozku H3+ se při rychlosti nad 110km/h podvozek automaticky sníží pro menší odpor vzduchu. jenže to má i vliv na geometrii kol a tím pádem se snižuje i životnost pneumatik. Podvozek H3 je oproti H3+ (s tlačítkem sport) citelně tvrdší.

Zatuhlé lanovody ruční brzdy

Parkovací nebo také ruční brzda je u C5-tek na přední nápravě, k vedení lanek slouží trubky (tzv. lanovody) ve kterých se lanko pohybuje. Problém nastává v případě kdy se do trubek dostanou nečistoty a lanka se začnou zadrhávat. Může tak docházet k přibržďování přední nápravy za jízdy. Často si majitelé myslí, že stačí vyměnit jen lanka a lanovody nějakým způsobem vyčistí a je po problému. Realita je taková, že ve většině případů ani staré lanko z lanovodu nevytáhnete. Proto je nutné při výměně lanek vyměnit i lanovody, které jsou příčinou problémů. Výměna lanovodů ,ůže být vcelku záživna a to hlavně pokud máte motor s filtrem pevných částic FAP.

Ložiska zadní nápravy

Zadní náprava je v případě C5-ky uložena na ložiskách, kdy při propružení dochází k pootáčení nápravy přes ložisko. Tento systém se vcelku spolehlivý, ale po nájezdu 200000 a více kilometrů může docházet k vrzání zadní nápravy při zapružení, v horších případech se zadní kola odkloní do písmene A. Podobně jako u lanovodů se může k ložiskům časem dostat voda a problém je na světě. Na životnost uložení zadní nápravy má také samozřejmě vliv překladání zavazadlového prostoru. Tato oprava je již náročnější, musí se demontovat celá řada dílů a to bývá problém. Na opravu existuje opravná sada zadní nápravy, pokud při montáži nešetříte vazelinou a vše důkladně promažete, máte klid minimálně na dalších 100000km.

Vyhnuté zadní brzdové třmeny

Zadní brzdové třmeny jsou z hliníku a ramena z oceli, na styčných plochách časem začne docházet k oxidaci, která postupně narůstá a tím dochází k vyklonění třemnu, který začne drhnout o brzdový kotouč. Řešením je oba třmeny demontovat a zaměnit levý za pravý a naopak, poté jen přehodíte trubku s odvzdušňovacím šroubem, případně je nutné třmeny vyměnit. Při demontáži tmřenů je často obtížné vyšroubovat šrouby, které třmeny drží a můžese stát, že je zalomíte (opět problém s oxidaci).

Únik hydraulické kapaliny u předního kola

Ne jednoho majitele C5-ky vyděsila loužička u předního kola jak už levého, tak pravého. Na první pohled se může zdát, že půjde o nákladný a těžko řešitelný problém, ale obvykle je chyba ve steřelé zpětné hadičce, která vede hydraulickou kapalinu LDS z pístnice zpět do nádržky. Někdy praskne hadička hned u napojení na trubku, v tom případě lze hadičku o kousek zkrátit a nasunout zpět, často je ale nutné přepadovou hadičku vyměnit za nový kus.

přpadová hadice citroen c5

Souhrn dalších problémů

  • auto se nezvedá / je vysoko / neustále se zvedá a opět padá – problémů může být vícero od zavzdušnění po zvednutí auta v servisu, po nízkou hladinu LDS až po vadný výškový korektor, případně vypadnuté táhlo korektoru
  • únik hydraulické kapaliny ze zadní nápravy – zde může být problém v úniku LDS přes zadní pístnice v tomto případě je možné pístnice přetěsnit a vyměnit manžety
  • prasklá vnitřní klika – příčinou bývá zatuhlý mechanismus otevírání, kliku je nutné vyměnit
  • vnitřní ventilátor topení nelze regulovat / netočí se – zpravidla jde o vadný regulátor topení

Citroen C5 (X7) III 2008-2018

citroen c5 3

Co se mi líbí

U poslední řady se mi líbí design, ikdyž už není úplně typický pro značku a je více tuctový, jak u Xantie jedničkové C5-ky, tak i u poslední verze se mi více zamlouvá verze kombi (osobně mi přijde kombi praktičtější). Také se mi líbí zpracování interieru ikdyž je stísněnější, pohodlí sedaček a volant u kterého se otáčí pouze věnec.

Co se mi líbí méně

Ve voze je logicky více elektroniky a složitějších systémů, to znamené, že si s většinou oprav poradí jen opravdu zapálený majitel, bohužel doba kdy stačilo vyčistit korektory a dofouknout pružící koule je pryč. Samozřejmě je nejlepší když si majitel sám nastuduje o autě co nejvíce informací a sám se snaží řešit případně problémy, protože najít člověka, který se vám bude starat o vůz s hydraulickým podvozkem a opravdu tomu alespoň trochu rozumí je problém. Vůz se posunul s konzumní dobou, kdy se většina dílů musí vyměnit, ikdyž by šel opravit za zlomek ceny. Mám informaci, že několik let před ukončením výroby byly vozy o něco hůře vybaveny, chyběly některé detaily jako odhlučňovací prvky apod.

Únik oleje z předních pístnic

Asi nejčastější problémem jsou netěsně přední pístnice, někdy kolem roku 2010 došlo k vývojové změně kdy dostaly pístnice nová čísla 5271L5 pro levou a 5271L6 pro pravou pístnici, od té doby se jejich životnost prodloužila. Podobný problém bývá i u zadních pístnic, ale méně často.

Nefunkční elektrická parkovací brzda

U modelu C5 X7 s hydraulickým podvozkem najdete eletrickou parkovací brzdu, parkovací brzda je na zadní nápravě. V kabině je tlačítko parkovací brzdy, po jeho stlačení motorek zatáhne za lanka a auto zabrzdí. Ozubená kolečka v mechnaismu jsou vyrobená z plastu a nevydrží věčně. Bohužel pokud se Vám vylomí kolečko nebo zasekne lanko, tak musíte zakoupit kompletní jednotku i s lanky (samostatně se díly neprodávají). Velmi často dochází také k praskání vodítek, která vedou lanka parovací brzdy.

Souhrn dalších problémů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *