Poslední aktualizace proběhla 25. 10. 2022 uživatelem admin
V půli června kdy začaly panovat vysoké teploty kolem 30°C, se objevily první problémy s přehříváním motoru 1.4HDi 50kw (DV4TD) ve voze Citroen C3 rok výroby 2004 a tak jsme začali hledat kde je chyba.
Termostat chladícího okruhu
Jako první nás napadl samozřejmě vadný termostat, protože po zapnutí topení teplota motoru klesla, jenže ten jsme vyloučili, jelikož byl chladič po jízdě vařící a nedala se na něm udržet ruka. Pokud by byl termostat špatný, neotevřel by se velký okruh a chladič by byl studený.
Ventilátor chlazení nebo jeho relé
Auto jsme napojili na diagnostiku a sledovali teplotu po jízdě, ta se pohybovala kolem 90°C a tak jsme otestovali ventilátory. Obě rychlosti dle diagnostiky fungovaly a tak jsme tuto možnost vyloučili i z důvodů absence jakékoliv závady. Proto jsme zkoušeli jezdit s autem vždy se zapnutou klimatizací, kdy jede ventilátor stále na vyšší rychlost, ale bohužel to také úplně nepomohlo jen se přehřátí oddálilo.
Snímač teploty chladící kapaliny
Jako další možnost jsme dostali tip na vadný snímač teploty chladící kapaliny, který je u tohoto motoru jen jeden. Čidlo se nachází na termostatu a drží ho jen pojistný kroužek, díky tomu byla jeho výměna časově nenáročná. Jenže ani po výměně snímače se nic nezměnilo.
Znečištěný chladič vody
Jako poslední variantu jsme chtěli zkontrolovat samotný chladič vody a jeho průchodnost vzduchu. Proto jsme demontovali přední mřížku nárazníku odkud lze vidět kondenzátor klimatizace za kterým se nachází samotný chladič vody. Po vycvaknutí horního držáku kondenzátoru ho lze odklonit od chladiče vody. To co jsme uviděli můžete vidět na obrázku níže.
Ikdyž tato „závada“ není nijak častá, stává se tomu tak, že se nečistoty ze silnice dostávají zespod za kondenzátor klimatizace a zachytí se právě na chladiči vody. Po více jak 10 ti letech se nečistoty nashromáždí a zamezí průchodu vzduchu, který má odvádět teplo z chladiče.
Pokud zjistíte že máte takto znečištěný chladič, tak je potřeba ho důkladně, ale opatrně očistit. K očištění doporučuji použít například čistič motorů, který nastříkáme na chladič a necháme asi 5 minut působit, poté opatrně opláchneme vodou. Tento postup několikrát opakujeme, minimálně 3x.
Po očištění chladiče se již problémy s přehříváním neobjevily ani po ujetí delších vzdáleností. Celková „oprava“ tedy vyšla na necelých 300,-Kč, 150,-Kč stál snímač teploty a 133,-Kč čistič motoru.