Poslední aktualizace proběhla 25. 10. 2022 uživatelem admin
U vozu Citroen C3 1.4HDi 50kw r.v. 2004 s nájezdem asi 160000km jsem zpozoroval vcelku velký únik motorového oleje. Během týdne najednou zmizelo asi 0,5l oleje a pod autem se tvořila nemalá loužička i po několika minutovém stání.
Únik motorového oleje
Po nahlédnuti pod auto jsem zjistil, že olej teče někde středem motoru po krytu katalyzátoru až na přední nárazník, což je vcelku nezvyklé místo. Po otevření kapoty byla vidět mastnota na přívodní hadici k turbodmychadlu, které byla obalená termoizolační textilií.
Zaměřil jsem se tedy na potrubí vedoucí do turbodmychadla, originální díl (9) se již vyrábí celokovový bez pružné části tvořené opletenou hadicí (jako na obrázku níže).
Demontáž katalyzátoru
Horní šroub trubky je snadno dostupný ihned po otevření kapoty, ale spodní šroub je schovaný pod katalyzátorem, proto je nutné katalyzátor demontovat. Nejprve vyšroubujeme 7 šroubů (3 nahoře a 4 po stranách) na desítku klíč držící tepelný štít katalyzátoru (1).
Poté musíme odšroubovat dva šrouby na třináctku klíč, které drží katalyzátor na bloku motoru. K pravému šroubu je vcelku snadný přístup, k levému o něco méně díky trubkám klimatizace, ale pomocí ráčnového očka se mi podařilo šroub povolit. Stáhneme směrem dolů přední část štítu.
Povolíme objímky výfukového potrubí (11) obě povolíte klíčem 16mm. Po povolení stáhneme sponky, tak abychom odpojili katalyzátor od turbodmychadla a středního dílu. Katalyzátor zůstane vyset na šteftech (neměl by sám spadnout). Spustíme dolů a stáhneme ze šteftů kovový držák a zadní část tepelného štítu.
Nyní se snadno dostaneme i ke spodnímu šroubu olejového potrubí, povolíme tedy oba šrouby a demontujeme olejovou trubku.
Závěr
Trubka pravděpodobné prolínala ve spoji mezi trubkou a pružnou částí. Po demontáži trubky jsem ji zalil olejem a druhý den byla pod trubkou loužička. Trubku jsem tedy vyměnil za celokovovou (jiné se již nevyrábí). Současně doporučuji vyměnit i měděné podložky, které jsou u šroubů (celkem 4 kusy).
Také byste měli vyměnit spodní šroub, ve kterém se nachází sítko na nečistoty, které se časem může zanést a zamezit tak průtok oleje k turbu. U šroubu došlo již před několika lety k vývojové změně, nový šroub má vyjímatelné sítko s větší kapacitou oproti původnímu provedení. Starý šroub měl ve stěně jen dva otvory proti sobě (podobně jako v horní části pro očko trubky) a přes otvory bylo natažené sítko. Po zásahu do olejového systému je nejlepší vyměnit motorový olej i s filtrem.
Po výměně trubky a těsnění doporučuji na chvíli motor nastartovat bez katalyzátoru a přesvědčit se, že nová trubka neprolíná ve spojích nebo kolem měděných podložek.
Ještě několik dní po výměně trubky ztékal motorový olej po zahřátí motoru z nasáklého krytu katalyzátoru.