Poslední aktualizace proběhla 25. 10. 2022 uživatelem admin
Čištění vstřiků „varianta 1“ – 1.6HDi 16V 66kw
V tomto článku bych vám chtěl ukázat efektivní vyčištění vstřiků naftového motoru pomocí přípravku X-FLUSH/D od belgického výrobce Xenum (u motoru 1.6HDi 16V 66kw), který je speciálně určený na čištění nejen vstřikovačů, ale kompletně celého palivového systému (vstřikovací čerpadlo, palivové potrubí, vstřiky, spalovací komory). Jeho aplikace je o něco komplikovanější než pouhé nalití přísady do nádrže, ale o to účinnější. Bohužel, výrobky Xenum se již od roku 2020 do České republiky nedodávají, adekvátní produkt pro stejný potup je DIESEL DISCTUM.
„Varianta 1“ znamená napojení přívodu i vratky od čerpadla do nádobky s čističem, zároveň obejdeme i palivový filtr. Jednodušší, ale stejně efektivní je „zjednodušená varianta 1“ kterou najdete níže u motoru 1.4HDi.
Předem upozorňuji, že pokud jsou vstřiky úplně odepsané, tak vám toto čištění s největší pravděpodobností nepomůže, použitím čističe dojde k vyčištění nikoliv k repasi vstřikovačů.
Potřebujeme:
- samotný přípravek DIESEL DICTUM
- nádobku minimálně 500ml
- palivovou hadici (obvykle s vnitřním průměrem 8mm)
- přípojky podle motoru (Pokud máte možnost, tak vám práci usnadní i přípojky, které jen nacvakáte místo původního vedení. Já jsem použil staré přípojky ze sady aditiva EOLYS)
Schéma palivového systému motoru 1.6HDi
Podstatou je odpojit přívod z nádrže a také vratné potrubí, které vede naftu zpět do nádrže. Po odpojení nasuneme hadičky na potrubí a vyvedeme do nádoby s čističem (sací hadice, která vede k čerpadlu musí být ponořená). Důležité je vytvořit co nejkratší okruh, tak aby byl přípravek co nejméně naředěný naftou (proto obejdeme i palivový filtr a napojíme hadičku až za ním).
Použití přípravku DIESEL IDCTUM:
Nejprve je důležité zjistit jak proudí nafta palivovým systém, musíme najít přívod z nádrže i zpětné vedení abychom správně zapojili hadičky. U motoru 1.6HDi najdete jak přívod, tak i zpětné vedení nafty do nádrže v levé části motoru. Přívod je silnější hadice s bílou sponkou, zpětné vedení slabší hadice se zelenou sponkou.
Na zelenou sponku tedy nasadíme hadici, která nám přivede přípravek zpět do nádobky.
Přívod z nádrže necháme zapojený, protože obejdeme ještě palivový filtr a tím zkrátíme vzniklý okruh (viz obrázek níže). Protože motor 1.6HDi 16V nemá podávací čerpadlo v nádrži, nemusíme nic dále zapojovat ani obcházet.
Jako poslední krok umístíme nádobku do které nalijeme přípravek a svedeme k ní obě připojené hadice (přívodní hadice musí být ponořená aby nenasávala vzduch).
Celý okruh vypadá takto (ikdyž u vás bude motorový prostor asi o něco čistější :D).
Nyní můžeme nastartovat motor. Může se stát, že bude mít z počátku nepravidelný chod kvůli vzduchu, který se dostane do palivového systému, ale během několika chvil by se měl opět srovnat. Po nastartování necháme motor běžet a v průběhu čištění několikrát zvýšíme otáčky. Celý proces trvá asi 15-20 minut. Jakmile nám zůstane v nádobce asi 100ml přípravku smíchaného s naftou, vypneme motor a zapojíme zpět palivové hadice. Pokud byly vstřiky zanesené měli bychom vidět v nádobce kapalinu zbarvenou do tmavě oranžové až hnědé barvy případně i malé částečky nečistot.
Ukázka několika minut z čištění:
Měření korekcí vstřiků:
Před samotným čištěním jsme provedli měření korekcí vstřikovačů pomocí diagnostiky. Před oběma měřeními byl motor zahřátý na provozní teplotu. Druhé měření bylo provedeno po ujetí asi 60km po čištění.
Korekce vstřikovačů by se v ideálním případě měly rovnat nule, proto číslo bližší nule je vždy lepší ať už je kladné nebo záporné. Hodnoty v rozmezí -2 až +2 jsou v pořádku (vyšší hodnoty mohou znamenat problém). Z grafů lze poznat, že se korekce vstřikovačů po vyčištění více srovnaly.
Závěr:
Ikdyž jsem po ukončení procesu čištění ve zbylé směsi nepozoroval žádné viditelné nečistoty nebo výraznou změnu zbarvení, má motor jednoznačně kultivovanější chod, zejména ihned po nastartování a při nižších teplotách.
Čištění vstřiků motoru „zjednodušená varianta 1“ 1.4HDi 50kw
Další proplach vstřikovačů jsme provedl na Voze Citroen C3 r. v. 20007 1.4HDi 50kw s nájezdem necelých 200 tisíc kilometrů. U tohoto motoru znám historii posledních asi 100 tisíc kilometrů, kdy jezdil vždy s aditivy do nafty, dříve s aditivem VIF Super Diesel Aditiv a asi poslední dva roky s aditivem DIESEL MULTI CONDITIONER od výrobce Xenum. Motor nekouřil ani neměl žádné problém, číštění vstřiků jsem provedl pouze jako prevenci.
Potřebujeme:
- samotný přípravek DIESEL DICTUM
- průhlednou nádobku minimálně 500ml
- palivovou hadici (obvykle s vnitřním průměrem 10mm)
Zapojení
Napojení hadiček je v podstatě stejné jako u motoru 1.6HDi 16V, tentokrát jsem napojil přívod i zpětné vedení před palivový filtr (hadice jsem nasunul přímo na spojky). Sice dojde k většímu naředění čističe díky naftě, která je ve filtru, ale uvolněné nečistoty se právě ve filtru usadí (palivový filtr budu měnit před zimou). Obě hadičky tedy vyvedu do půl litrové průhledné PET láhve. Zapojení můžete vidět níže ve videu.
Motor s čističem necháme běžet dokud nezůstane v nádobě 1- 2dcl (časově asi 20-30 minut), při čištění zvyšujeme otáčky motoru.
Čistič změnil barvu o několik odstínu, předpokládám tedy, že došlo k vyčištění palivového systému.
Korekce vstřikovačů
Před čištěním vstřiků jsem na voze změřil pomocí diagnostiky korekce vstřikovačů, po vyčištění jsem provedl další měření.
Dle výsledků z diagnostiky se korekce vstřikovačů pěkně srovnaly, ikdyž ani před proplachem nebyly nijak špatné. Po výměně palivového filtru do něj nahlédnu a článek doplním o fotky.
Čištění vstřiků „varianta 2“ – 2.0HDi 80kw
„Varianta 2“ je druhý postup přímo od výrobce zároveň nejjednodušší, při výměně palivového filtru (pokud máte vyměnitelnou vložku) zalijete nový filtr čističem a postupujete stejně jako při výměně filtru.
Po nastartování pojede určitý čas motor právě na čistič, který se postupně bude ředit naftou. Přebytek můžete nalít přímo do nádrže. Doporučuji aplikovat čistič při menším množství nafty v nádrži (čistič se méně naředí). Odjezdit několik desítek kilometrů ve vyšších otáčkách a až poté dotankovat.
Tento postup je vhodný např. pro motory (Peugeot & Citroen) 1.9TD/ 2.0HDi/ 2.0HDi 16V/ 2.2HDi 16V nebo (Škoda & VW) 1.9TDi PD/ 2.0TDi/ 2.0TDi 16V aj.
Dobrý den, nemůžu X-FLUSH/D nikde sehnat máte nějaký zdroj? Děkuji Petr Dušek
Dobrý den,
Xenum se bohužel od letošního roku do České republiky nedodává, alternativou k X/FLUSHi může být DIESEL DICTUM, který se aplikuje stejně.
Prosím, mám dotaz, netuším, jak odpojit ty hadičky, tu bílou a zelenou sponku.
Mají se nějak nadzvednout, nebo jak?
Mám strach, abych to neulomila…Prosím, poradíte mi? Díky, Eliška
Dobrý den,
na bílou a zelenou plošku musíte zatlačit a hadici stáhnout. Viz např. toto video: https://youtu.be/tazRs4sw6BQ?t=45
Díky, zvládli jsme to 😉 teď ještě musíme zvládnout ten proces čištění….díky.
Prosím o radu.
Konečně jsme se dostali k tomu, abychom zkusili vyčistit ty vstřikovače, ale bohužel jsme skončili dřív než jsme začali.
Všechno jsme si nachystali podle návodu, ale auto prostě na tu čistící kapalinu nechytlo, absolutně vůbec nenastartovalo.
Nejenom, že motor není schopen vůbec na kapalinu běžet, ale vůbec na to nenastartuje.
Nevíte nějakou radu, nebo čím to může být, nebo kde bychom mohli dělat chybu?
Diagnostika ukazuje pouze chybný kod vstřikovačů, nic víc.
Když jsme zpátky napojili naftu, vše běželo, jak má, ale na tu čistící kapalinu to prostě vůbec nechytne.
Netušíte, kde je chyba?
Moc díky za jakoukoli odpověď.
Pokud odpojíte a stáhnete hadice a natáhnate palivové hadičky přímo na filtr a ty vyvedete do nádobky s čističem (podobně jako na videu s motorem 1.4HDi), tak Vám motor nechytne? Může se stát, že spadne nafta a motor není schopen si ji sám nasát, pak bych zkusil několikrát pomačkat gumový váleček, který je na filtru a slouží jako ruční pumpička viz video https://youtu.be/tazRs4sw6BQ?t=518.
Díky, díky, byli jsme to zkusit a nic…už jsme to zkoušeli snad stokrát, všechno děláme podle návodu a videí, úplně stejně…auto na tu kapalinu prostě vůbec nenastartuje…jsme bezradní…prostě to doma nedáme…budu muset chtě nechtě zavolat do servisu…
Tady máte návod přímo od výrobce pro Váš motor https://www.youtube.com/watch?v=s0ylu8LOmGA