Poslední aktualizace proběhla 25. 10. 2022 uživatelem admin
Na výměnu oleje a filtru potřebujeme:
- motorový olej – nejlépe Total Quartz 9000 5W-40 (pokud máte filtr pevných částic – FAP, potřebujete olej Total INEO ECS 5W-30)
- olejový filtr
- podložku pod výpustný šroub
- nářadí – nejlépe sadu s ráčnou (klíč 21 a 27, plochý šroubovák)
- nějaké hadry nebo utěrky
- nádobu na zachycení oleje
Před výměnou oleje může být motor zahřátý i studený, podle mého názoru není ve výsledku žádný rozdíl, já osobně měním motorový olej většinou se zahřátým motorem asi půl hodinky po jízdě.
Postup výměny motorového oleje:
Povolíme výpustný šroub olejové vany klíčem 21 a připravíme si nádobu na zachycení starého oleje cca 3,8l (můžete použít třeba vyříznutý 5l kanystr od kapaliny do ostřikovačů).
Nachystáme si nádobu na olej a šroub úplně vyšroubujeme (pravděpodobně se trochu zašpiníte). Nádobu si položíme tak, aby mohl olej samovolně vytékat a pustíme se do výměny olejového filtru.
Výměna olejového filtru
Olejový filtr se nachází v pravé horní části motorového prostoru pod vzduchovými hadicemi. Nejprve si musíme udělat prostor, proto odmontujeme část sání motoru, které nám nejvíce překáží. Hadice je připevněna sk páskou k boxu vzduchového filtru, kterou povolíme šroubovákem a na pravé straně je jen nasunuta do držáku.
Nyní už pěkně vidíme víko olejového filtru.
Víčko povolíme klíčem 27 (musíte si trochu pohrát s nástavci, protože prostoru tam není zrovna nejvíc).
Doporučuji dát si pod držák filtru hadru, která zachytí vytékající olej z víka. Po povolení odšroubujeme rukou víčko ze kterého vytáhneme starý olejový filtr (po vytažení dojde k vypuštění zbytku oleje z obalu do olejové vany).
Víčko filtru důkladně otřeme od oleje a sundáme staré těsnění např. podebráním plochým šroubovákem.
Na víčko nasadíme nové těsnění, které je vždy součástí nového filtru a potřeme kapkou oleje, aby lépe dosedlo po zašroubování. Pokud Vám víčko olejového filtru praskne nebo se protočí matka doporučuji ihned vyměnit.
Olejový filtr má na spodní straně plastový kolík s o-kroužkem, který patří do otvoru v obalu filtru.
Olejový filtr natlačíme do víčka olejového filtru a při šroubování víka na držák filtru kolík zapadne do výpustného otvoru, s citem dotáhneme (cca 25Nm).
Každý výrobce filtru uvádí jiný postup, buďto natlačíte filtr do plastového víčka a zašroubujete (jako na videu od Mahle) nebo nejprve vložíte filtr do tělesa kolíkem do otvoru a poté našroubujete víčko.
Důležité je zacpat otvor kolíkem, ten slouží k vypuštění veškerého oleje z obalu filtru při výměně oleje. Zacpáním otvoru zajistíte průchod oleje jen přes filtrační vložku.
Princip systému olejového filtru MAHLE:
Za dobu výměny olejového filtru by nám měla vytéci většina starého oleje, takže můžeme očistit výpustný šroub a s novou podložkou našroubujeme zpět do vany (opět dotahujeme s citem).
Po zašroubování nalijeme nový olej (celá náplň je asi 3,8l). Bohužel se nám nikdy nepodaří vypustit všechen starý olej, proto nalijeme asi 3,5l.
Vynulování servisního intervalu:
V dalším kroku si vynulujeme servisní interval na výměnu oleje, který by měl být nastavený na 15000km (více kilometrů na náplň rozhodně nedoporučuji).
- Zmáčkneme a držíme tlačítko pro nulování ujetých kilometrů, které najdeme napravo od tachometru (označené 000)
- Zastrčíme klíček do spínací skříňky (stále držíme tlačítko 000) otočíme do první polohy (rozsvítí se palubní deska) a vlevo pod zobrazením množství paliva v nádrži se zobrazí odpočítávání 10-0
- Jakmile skončí odpočítávání na číslici 0, otočíme klíček do základní polohy, pustíme tlačítko nulování kilometrů a opět otočíme do první polohy, už se nám zobrazí interval 15000km viz video níže
Namontujeme zpět hadici sání a můžeme nastartovat, motor necháme pár minut běžet na volnoběh. Pokud nám po nastartování nikde olej nevytéká (zkontrolujte hlavně šroub olejové vany a obal olejového filtru), máme pravděpodobně výměnu oleje úspěšně za sebou. Po vypnutí motoru počkáme asi 10 minut než nám steče olej do vany, zkontrolujeme množství na měrce a podle potřeby olej dolijeme.
Další na řadě může být třeba výměna vzduchového filtru!
Perfektně popsané. děkuji za rady
Dobrý den.
Na co ten torx T25?
Děkuji
Dobrý den,
torx T25 se Vám bude hodit až při výměně vzduchového filtru, u výměny oleje a olejového filtru jsem ho uvedl zbytečně (děkuji za upozornění).
Super návod vymenil som si olej sám a takisto vynuloval servisný interval.
Dobrý den, má Citroen NEMO 1,4 HDI r.2009 filtr pevnych častic a jaký mot. olej od TOTALU.
Dík.
Dobrý den,
NEMO 1.4HDi by mělo mít jen katalyzátor, motorový olej od TOTALu můžete použít Quartz 9000 5W-40 https://autodilyhulin.cz/541-total-quartz-9000-5w-40-4l.html
A toto hdi 1.4 je 66kw nebo 50kw ???
Je to 1.4HDi 50kw, ale výměna oleje i filtru je u obou motorů stejná, liší se hlavou, turbem a pár drobnostmi.
Na intervalu vynulování se mi ukázalo 20000 místo 15000 km …1.4 hdi 50kw
Hodnota 20000km je nastavena od výroby, na 15000km se musí upravit pomocí diagnostiky.
Co si myslíte? Je lepší měnit olej sám, či radši v servisech 🙂 Nevím totiž jestli to zvládnu sám…
To si musí každý rozmyslet sám, je to celkem jednoduchý servisní úkon na autě, výše máte návod, tak to můžete zkusit a uvidíte 😉
Seymon, u mého Berlinga je v podstatě stejný způsob výměny oleje roč. 2007. Rád bych doplnil tvůj postup i o mé zkušenosti.
Dělám to v garáži, tak si dávám ješte velkej igelit na zem, vždy ukápne něco i na zem.
Pro jistotu odpojuji baterku, protože když povoluji filtr pohybuji se ráčnou kousek od + polu baterky.
Po vyndání olejového filtru, zasunu do té díry kde byl kolík filtru (na tvé fotce modrá šipka) hadičku a pomocí stríkačky odsaju 0,5dcl ješte starého oleje.
Víčko od filtru vytírám hadrou. Bývá tam starý olej.
Až vyteče olej z vany zvednu auto co nejvíc nabok a do díry po výpustnou šroubu na vaně strčím znova ohlou hadičku do U (aby v tomto tvaru držela priložím k hadičce mědený drát asi 1,5mm a omotám izolačkou, drží to 🙂 ) a odsaju ješte skoro 2 dcl starého oleje, který by jinak zůstal na dně vany kvůli blbému výmyslu výrobce, který udělal zapuštěný šroub ve vaně.
Díky za komentář, já už přes dva roky používám odsávačku oleje, která je u motorů 1.4HDi a 1.6HDi dost užitečná kvůli tvaru vany.
Odsávačku mám z Lidlu:
https://www.lidl.cz/p/ultimate-speed-cerpadlo-na-olej-12-v-uop-12-c1/p100343097