Poslední aktualizace proběhla 25. 10. 2022 uživatelem admin
Princip EGR ventilu u motoru 1.6HDi 16V
Obecnou funkci EGR ventilu najdete popsanou zde. Jak funguje EGR ventil konkrétně u motoru 1.6HDi 16V Vám popíši v pár řádcích.
Samotná cesta spalin zpět do motoru začíná logicky u výfuku. Z hlavy motoru do výfukových svodů vede celkem 5 otvorů z toho čtyři z nich odvádí výfukové plny z válců. Pátý otvor slouží právě k funkci EGR ventilu.
Ze zadní strany motoru (přímo na hlavě) se nachází EGR ventil, který je napojen na chladič výfukových plynů, ten je chlazen chladící kapalinou motoru. Dále pokračují spaliny do trubky, která je napojena do rozbočovače sání kde se výfkové plyny mísí se vzduchem a míří opět do válců.
K tomu aby motor nenasával čistý vzduch v případě že je EGR ventil otevřený slouží škrtící klapka. Ta může mít vícero podob, ale základní typ vypadá tak jako na obrázku níže. Primárně slouží ke zaškrcení přívodu čistého vzduchu, ale má vliv i na vypínání motoru, kdy se po otočení klíčku uzavírá.
Po problémech se zaseknutým EGR ventilem u motoru 1.6HDi 16V, kdy hlásil chybu P0409 došlo na jeho výměnu a starý ventil jsem se rozhodl rozmontovat a vyzkoušet možnost jeho vyčištění. EGR byl vyměněn po nájezdu 195000km, ale problémy se začaly projevovat už kolem 150000km kdy se poprvé rozsvítila chyba „antipollution fault„.
Rozebrání EGR ventilu:
Nejprve jsem odšrouboval tři šrouby, které spojují mechanickou a elektrickou a část EGR ventilu.
Můžete vidět, že ikdyž se elektrická část nedostáváí do přímého kontaktu s výfukovými plyny, saze jsou natolik jemné, že se dostanou přes mechanismus až k vidličce servomotorku.
Dále jsem odšrouboval 4 šroubky na horní části elektroniky, tak abych rozdělal elektrickou část. Opět můžete vidět saze, které se dostaly kolem servomotorku.
Oba díly po chemickém očištění od sazí.
Po vylomení plastu se dostaneme k mechanismu, který zajišťuje snímání polohy EGR ventilu, opět je vše zaneseno sazemi.
Všechny části EGR ventilu po očištění.
Závěr
Jak můžete vidět je samotné čištění EGR ventilu v podstatě k ničemu, ikdyž důkladně vyčistíte mechanickou část kudy prochází výfukové plyny, nikdy nejste schopni na 100% vyčistit i tu elektrickou část, která má za následek většinu problémů. Proto doporučuji spíše než investovat do různých přípravků, které zaručují vyčištění EGR ventilu někdy dokonce i bez demontáže zakoupit zrovna nový EGR ventil, ušetříte si tím spoustu energie a času.
Dobrý den poznám po demontáži že je egr seklý,v kabině jsou cítit spaliny když stojím s nastartovaným motorem tak mám také podezření na egr….dále má smysl si ho koupit přez ebay.com je tam zajímavá cena ale kvalita bude asi špatná že…
Dobrý den,
pokud máte podezření na zaseknutý EGR ventil, tak Vám doporučuji provést diagnostiku, která Vám určitě napoví. Vadný EGR ventil by neměl mít vliv na zápach zplodin v kabině, spíše bych zkontroloval netěsnost výfukového systému. Každopádně nedoporučuji šetřit na EGR ventilu, většinou se to nevyplácí.
U stejného motoru jsem začal cítit taky spaliny. Nakonec to byl jeden netěsný vstřikovač. Kolem něj to bylo vlhký asi od oleje a bublinkovalo to při nastartovaném motoru. Po přetěsnění vstřikovače je to dobrý
Dobrý den,potřebuji poradit…. na lcd se mi ukazuje antipollution faulty a kontrolka motoru…auto jezdí ale občas se za jízdy sám od sebe vypne motor….. znova nastartuji a zase jedu.a po čase zase to samé…. prosím o radu někdo říká váh vzduchu ale nevím….
Dobrý den,
antipollution faulty je hodně obecná chyba, osobně bych auto napojil na diagnostiku, které by měla prozradit v čem je problém. Může to být X věcí, ale začal bych výměnou palivového filtru pokud nebyl delší dobu měněn (nejlevnější varianta) také může být chyba v EGR ventilu, případně FAP filtru pokud ho máte.
Dobrý den.
Mám problém s náhodným zhasnutím motoru při jízdě. Většinou se nerozsvítí porucha. Motor 1,6 hdi 80kW, jde opět nastartovat, ale přidáním plynu zhasne. Rozjet se podaří tak po cca 10 minutách a pak pracuje normálně, až do dalšího zhasnutí. Stává se při ostřejší jízdě. Na diagnostice P0192 a také chyba žhaviče. Měněn egr ventil a turbo, oboje před asi dvěma roky. Turbo má na vzduchové turbince uražené špičky lopatek ale diagnostika nehlásí problém.
Děkuji za radu.
Dobrý den,
v prvé řadě doporučuji požít diagnostiku přímo pro vozy Citroen/ Peugeot a to Diagbox, případně starší Lexii, ta by měla prozradit v čem je problém. Pokud máte chybu P0192, která souvisí s tlakem paliva může být problém hned na několika místech. Nejjednodušší varianta je palivový filtr (pokud jste v nejbližší době neměnil), pak bych se podíval na konektor (kabeláž) snímače tlaku paliva, který najdete na rampě. Také může být vadný samotný snímač tlaku, nebo regulátor vysokotlakého čerpadla. Každopádně doporučuji pořádně diagnostikovat.
Dobrý den,
chtěl bych se zeptat jaký názor máte na deaktivaci EGR filtru ve spojení s FAP filtrem pevných částic. Vozidlo rv. 2018 a emisní normou EURO 6b. FAP filtr je suchý = je do něj přiveden pátý vstřik.
Jde mi o to aby se do filtru bez zaslepeného (deaktivovaného) ERG ventilu nedostával větší maras, než teď. Myslím tím to, aby mi FAP nevydržel o podstatně menší čas.
Děkuji za názor.
Dobrý den,
osobně bych se do vypínání EGR ventilu u tak mladého auta nepouštěl, zaměřil bych se na pravidelný servis (motorový olej 10-15000km), používal bych aditiva do nafty a rozhodně bych nejezdil v nízkých otáčkách.
Dobrý den.
C4 Picasso 1.6 Hdi, 80 kW. Při otáčkách 2700 a více, se objeví chyba “ Depollution syst.“ Diagnostika hlásí p 238, vysoký tlak turba. Je vyměněno čidlo tlaku turba a váha vzduchu. Před půl rokem se měnilo turbo a hadice k chladiči. Jak byste dál pokračoval v hledání závady?
Děkuji.
Karel.
Dnes se mi objevila chyba při zátahu do kopce, asi 120 km/h, při 1700 ot motoru.
Dobrý den,
doporučuji zajet na diagnostiku, ale na originální Diagbox případně Lexii, ta většinou napoví více.
Dobry den prajem, mam taky dlhodoby problem, co sa tyka vysokej dymivosti, jedna sa o cierny dym, pri velkej akceleracii mi zvykne vyhodit kontrolku motora, po diagnostike na diagboxe ukazuje chybu p0238 signal o tlaku turbodmychadla, charakteristika zavady je „skrat na plus, nebo preruseni obvodu, nebo prilis vysoka hodnota“…na aute je novy egr, ziadna lacna nahrada, asi rocne turbo, do vymeny oleja a filtrov mam este asi 6500km, trysky boli poslane na testovanie, ktore ukazalo ze su vporiadku…po kupe som zistil ze je demontovany dpf, aj softwerovo, moze byt chyba vtom? Display ukazuje „depolution fault “ ci nieco take…som uz zufaly, pretoze s takou dymyvostou cez stk nikdy neprejdem, a v auguste mi konci, spolieham uz len na to dpf, dakujem za radu!!
Dobrý den,
teoreticky může být vadný snímač tlaku nasávaného vzduchu, který najdete na klapce za hadicí vedoucí od intercooleru https://autozet.cz/982-snimac-tlaku-nasavaneho-vzduchu-citroen-peugeot-16hdi-20hdi-16v-1920cz.html případně ho můžete zkusit alespoň vyčistit. Schéma najdete zde: https://blogauto.cz/obrazky/snimac_tlaku.jpg
Na diagnostice se dají všechny tyto informace zkontrolovat, nejde jen o samotné čtení chyb, ty jen napoví kam se podívat. Depollution system faulty je nic neříkající všeobecná chyba. Pokud je demontovaný FAP, tak by bylo nejlepší namontovat FAP filtr a přehrát původní software.
Ano viem, to depolution fault mi pise len na displayi, diagnostika pise to co som napisal aj v predoslom komente, ten fap sa chystam samozrejme namontovat naspet, a v peugeote mi nahtaju software…pozrem teda aj ten snimac, dakujem pekne za radu
Zdravím
Motor 8HY stává se (čím dál častěji) že po otočení klíčku naskočí a zdechne, zkusím párkrát a pak startuju se sešlápnutým plynem a pak s pokašláváním a brbláním nastartuje. Též se stává, že při jízdě ve vyšších otáčkách a poté po přechodu na nižší se rozsvítí kontrolka motoru. Ta zhasne až po zastavení a nastartování po nějaké chvíli, někdy až po několika startech. Též když jedu delší dobu tak nějak normálně, z kopečka na chvíli vyřadím, lehce přidám plyn a zařadím a opět se rozsvítí kontrolka. Diagnostika hlásí porucha tlaku nafty.
Jako první bych vyměnil palivový filtr https://blogauto.cz/vymena-palivoveho-filtru-1-6hdi-16v/, pokud jste tak ještě neudělal, pokud ano tak by mohl být problém v regulátoru tlaku paliva, ventil je přišroubován dvěma šroubky na vysokotlakém čerpadle a vede do něj dvoupinový konektor. Odzkoušet se dá jen po demontáži z čerpadla, tak že důkladně vyčistíte např. čističem brzd sítka necháte proschnout a opět namontujete. Pokud problém zmizí, je chyba v regulátoru a měl by se vyměnit (cena cca 1900,-Kč), vyčištění pomůže obvykle jen krátkodobě.
Zdravím
dík za reakci, nějaxemsi myslel že že by to mohlo být ono (filtr byl vyměněn). Bylo by možno poslat obrázky kde regulátor (a snímač tlaku) hledat? Prošel jsem si schemata a diskuse a (pokud to vidím správně) může být závada na snímači, regulátoru nebo i v relé řídícím regulátor.
Pěkný den
J.Fiala
Doplňuji,mám servisní manuál, poloha měřiče tlaku paliva i reguátoru nalezena .
Snímač tlaku najdete na rampě ze které vedou trubky ke vstřikům. Regulátor je na vstřikovacím čerpadle zezadu. Někdo to řešil např. zde https://www.peugeot-club.com/topic/17790-regulator-tlaku-paliva-hdi/?page=5 jen jde o motor 1.6HDi 16V, kde je regulátor trochu jiný, ale postup by měl být stejný.
8HY, situace se pomalu zhoršovala, cukání při rozjezdu, občas při přidání plynu po stání na křižovatce hoooodně zpožděná reakce, občas poškubávání. Výměna regulačního ventilu závadu odstranila.
Pokašlávání a mizerné starty – závada byla v jednom z napojení hadiček přepadu nafty, nějaxe uvolnila a netěsnila jak má, po nasazení vyřešeno i startování.
Ještě zbývá jedna věc – motor ztrácí výkon, to se projevuje tak, že jde tak nějak normálně do cca 2 – 2500 otáček a pak jako kdyby měl omezovač. Naprázdno se rozběhne na 3200 otáček a přes ně nejde. Tak uvidím co dál.
Dobrý den. Peugeot Partner 1.6 HDi při jízdě náhodně vynechává, diagnostika ukazuje chybu P2144, po výměně EGR asi 500 km bez problémů, nyní opět vynechává. Kde může být problém?
Dobrý den,
jaké další informace vypíše diagnostika kromě kódu chyby? Byla použita diagnostika DiagBox případně PP2000?
Dobrý den
1,6 hdi 80 kw řeším cvakání škrtící klapy na volnoběhu, ztráty výkonu ve středních otáčkách. Vše bez závad v řj.
Dotaz zní, zda může být EGR přidřený a zůstane třeba otevřený, aniž by to ridící jednotka poznala? Nemělo by tomu tak být, jeli v EGR potenciometr informující o poloze klapky?
Diagbox nevypíše žádnou chybu? Zaseknutý EGR ventil yb měla jednotka poznat.
Dobrý deň,
dlhší čas riešim problémy s 1,6 hdi 80kw /peugeot. Zhruba pred rokom menené zhaviče, nový DPF, nové turbo. Tento týžden pokus o vyčistenie EGR a presne ako ste ho mali na fotkách bol plný sadzí. Po vyčistení, výmene filtrov a opatovnom starte opat chyba motora s hlasením otvorenia EGR. Cez diagnostiku pokus o nastavenie EGR ale po štarte opat nič. Mám skúsiť EGR vymeniť? Od spoju turba s DPF vychádzajú spaliny, dása dané miesto okrem spojenia páskou ešte nejako utesniť? Turba s DPF sedia dobre, može byť problém aj so škrtiacou klapkou pokial ju nevidím na dia? Za odpoveď Ďakujem
Dobrý den,
jak píšu v článku, EGR na motoru 1.6HDi nemá smysl čistit, jen měnit. Nevím jaký máte přesně model, ale za turbem by měl být katalyzátor a mezi nimi je spona, ta může být špatně nasazené případně málo dotažená.
Ďakujem za odpoveď,
je potrebné po výmene spraviť nastavenie EGR predpokladám. Zvládne to aj diagnostika delphi ds150e? alebo je nutné použiť originál? Váš názor na lacnejšie EGR alebo skor použiť DELPHI / VALEO / …..
EGR by se měl nastavit sám, případně pomocí diagnostiky Diagbox (nebo starší Lexia /Peugeot PP2000). Ani jedné zmíněných značek EGR ventilu bych se nebál.
Ahoj,
tak som nakoniec egr vymenil za DELPHI a nastavil ho cez diagnostiku. Auto po prvom starte trosku trhalo ale teraz pradie ako mladé mača. Avšak vyskytol sa iný problém, pri akcelerácii na 2 a 3 prevod. stupni okolo 1600-1800 otáčok dochádza k trhnutiu a následne ide motor v poriadku. Môže byť príčina v škrtiacej klapke? Po výmene EGR som spravil nútenú regeneráciu a trhanie je rovnaké. Môže byť že diagnostika EGR zle nastavila? Vopred ďakujem za radu.
S pozdravom V.
Ahoj,
mám úplně stejné příznaky viz níže (výměna EGR za Delphi, nastavení hodnot přes diagnostiku Delphi)
Níže uvedené se dějě při zahřátém motoru, dokud je studený je vše ok.
Diagnostika žádnou chybu nehlásí.
Ahoj,
tak som nakoniec egr vymenil za DELPHI a nastavil ho cez diagnostiku. Auto po prvom starte trosku trhalo ale teraz pradie ako mladé mača. Avšak vyskytol sa iný problém, pri akcelerácii na 2 a 3 prevod. stupni okolo 1600-1800 otáčok dochádza k trhnutiu a následne ide motor v poriadku. Môže byť príčina v škrtiacej klapke? Po výmene EGR som spravil nútenú regeneráciu a trhanie je rovnaké. Môže byť že diagnostika EGR zle nastavila? Vopred ďakujem za radu.
Pokud se bavíme o Citroenu nebo Peugeotu, tak doporučuji auto napojit na dignostiku přímo pro PSA Diagbox (případně starší Lexia/ PP2000). Případně se i s diagnostikou projet a sledovat hodnoty při trhnutí.
Tak nakonec pomohla výměna EGR. Nový Delphi nefungoval dobře.