Řez výfukem výrobce MTS a Ernst

Poslední aktualizace proběhla 25. 10. 2022 uživatelem admin

Po výměně výfuku na voze Citroen C1 1.0 50kw jsem ze zajímavosti rozříznul výfuk a chtěl jsem zjistit jak vypadá jeho konstrukce vevnitř.

výfuk mts

Jde o výfuk od italského výrobce MTS, konkrétně o díl číslo 01.90940. MTS výfuky se řadí někde mezi levné výfuky a výfuky kvalitní, jednoduše řečeno jde o slušný poměr cena / výkon. Cena nového výfuku je někde kolem 1000,-Kč, levný výfuk polské výroby seženete asi o 300 – 400,-Kč levněji.

Podle štítku na výfuku byl výfuk z roku 2010 (auto vlastním od roku 2014), takže na autě vydržel asi 6 let. Na první pohled tlumič nevypadá až tak špatně, že by si zasloužil výměnu. Důvodem výměny byla urezlá přívodní trubka do tlumiče, kterou můžete vidět vedle výfuku.

řez výfukem mts

Po řezu flexou jsem se dostal pod první stěnu tlumiče výfuku kde můžete vidět jen povrchovou korozi. Už zde můžete vidět slušnou kvalitu, kdy je použita dvojitá stěna výfuku.

výfuk mts vevnitř

Proříznutím druhé stěny se dostáváme do těla výfuku. Na první pohled vše vypadá v pořádku, ale po bližším prozkoumání zjistíme, že má výfuk nejlepší za sebou. Na vnitřní stěně vidíme korozi a usazeniny z výfukových plynů. Skelná vata, která má za funkci absorbovat hluk je také silně “očouzená”.

výfuky mts

Výhodou výfuků výrobce MTS je lisování vnitřních částí, nikoliv svařování, které najdete u levnějších výfuků. Díky tomu  jsou přepážky tlumiče stále na svém místě a nelítaly tak za jízdy po výfuku.

popraskaná přepážka ve výfuku

Bohužel zadní perforovaná přepážka pravděpodobně nevydržela vysoké teploty a také díky vnitřní korozi popraskala. To by mohlo mít v blízké budoucnosti za následky nežádoucí zvuky ze zadního tlumiče.

Shrnutí:

Výfuk si po šesti letech odjezdil svoje a skoro tři roky jsem s ním jezdil ve všech možných režimech jízdy (město, mimo město i dálnice) bez jakýchkoliv problémů nebo zvýšené hlučnosti. Proto bych se nebál výfuky od výrobce MTS doporučit.

Pár rad na závěr

Protože bylo samozřejmě potřeba starý výfuk nahradit, zjistil jsem si několik informací o konstrukci koncových dílů výfuku a podle čeho vybrat nový.

Proč se vyhnout levným výfukům?

Určitě je zajímavé, že jeden a ten samý typ výfuku seženete třeba i za polovinu ceny jiného výrobce. Oba výfuku musí být přeci stejné a odvést tu samou práci, ale často může být opak pravdou.

Někde se samozřejmě nižší cena výfuku musí projevit a to nejen ve kvalitě použitých materiálů, ale i na celé konstrukci. V některých výfucích můžete najít třeba zaškrcenou vstupní trubku, která vytváří v celém výfukovém systému vysoký protitlak. Toto zaškrcení může mít dokonce vliv na výkon motoru a také na celkový zvukový projev.

zaškrcena vstupní trubka výfuku

Levnější výrobci vnitřní části svařují a dost často ne zrovna precizně, takže může dojít k uvolnění vnitřních částí.

svarovana-vnitrni-cast-vyfukuMnohdy se nezabývají ani vnitřní ochranou proti korozi, což má za následky nižší životnost výfuku i když zvenku vše vypadá v pořádku. Ve výfuku dochází ke kondenzaci vody a výfukových par a při jízdě převážně na krátké trasy může ve výfuku zůstávat až několik deci agresivní tekutiny. Samozřejmě nejde všechny výrobce výfuků házet do jednoho pytle, ale od levného výfuku nelze čekat zázraky.

Nevýhody nekvalitních výfuků:

  • zjednodušená vnitřní konstrukce
  • mohou snižovat výkon motoru
  • špatná vnitřní ochrana proti korozi
  • často otravný zvuk ve vyšších otáčkách
  • složitější montáž – občas se stane, že se výfuk liší oproti originálu

Výhody:

  • nízká cena
  • často slušná vnější ochrana proti korozi

Bohužel některé ze zmíněných nešvarů najdete i u výfuků známých značek jako třeba Walker nebo Bosal.

Aktualizace 11/2020

Bohužel po čtyřech letech od výměny výfuku výrobce německého Ernst se opět objevilo známé „prdění“ a zjistil jsem, že výfuk opět prorezl na přívodní trubce.

výfuk ernst

Upřímně čekal jsem, že výfuk Ernst vydrží o pár let více (v kilometrech najezdil něco mezi 30-35000km což není nic). Přívodní potrubí výfuku mi při demontáži zůstalo v ruce, takže byl nejvyšší čas na výměnu. No nic, alespoň jsem mohl rozřezat další výfuk a porovnat dva výrobce :D.

Řez výfukem Ernst

ernst

řez výfukem Ernst

Podobně jako u výfuku MTS můžete vidět dvojitý plášť tlumiče.
tlumič výfuku

Po otovření je i vnitřní uspořádání velmi podobné, jen je tu na víc jedna příčka u napojení výfukového potrubí a méně skelné vaty.

detail výfuku ernstDetailní pohled do tlumiče výfuku Ernst po čtyřech letech od montáže.

Jaký výfuk jsem zvolil nyní?

Na voze byl výfuk od velmi solidního italského výrobce MTS se kterými mám velmi dobrou zkušenost a vydržel na voze 6 let. Při výměně jsem raději volil dražšího německého výrobce Ernst o kterém jsem si myslel, že vydrží minimálně to co MTS a vydržel jen 4 roky.

Proto jsem do třetice namontoval nejlevnější výfuk (asi 750,-Kč), který byl k dispozici a to od polského výrobce Polmostrow. U polských výrobců nebývá až takový problém s životností jako spíše s přesností a hlukem. Tento výfuk pasoval hezky a namontoval jsem ho bez sebemenších problémů, tak uvidím jak dlouho vydrží ;). Po nájezdu několika tisíc kilometrů můžu říci, že je hlučný podobně jako výfuk Ernst.

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *