Proplach chladícícho systému

Poslední aktualizace proběhla 25. 10. 2022 uživatelem admin

Proplach chladícího systému pomocí přípravku Zollex Radiator flush, stejný postup platí i pro Wynns Radiator Flush, který je kvalitativně na lepší úrovni. Proplachy slouží k odstranění rzi, vodního kamene a jiných nečistot z celého chladícího okruhu. V tomto článku vám ukážu proplach chladícího systému na voze Citroen Xantia 2.0HDi 80kw s nájezdem přes 300000km, kdy byla naposledy měněná chladící kaplina samozřejmě netuším.

proplach chladici soustavy
Zollex Radiator flush
Přípravek po otevření – jde o kapalinu nazelenalé barvy a po protřepání pění

Co proplach chladiče umí?

Proplach aktivně odstraňuje rez, vodní kámen, mastontu a jiné nečistoty z chladícího okruhu automobilu, zároveň nepoškozuje gumové a kovové díly ani veškerá těsnění v motoru.

Použití proplachu chladící soustavy

Nejprve je potřeba aplikovat přípravek do zahřáté chladící kapaliny, pokud máte možnost nalít 300ml proplachu do expanzní nádrže, můžete tak udělat. Já jsem nejprve prohřál motor jízdou na provozní teplotu a následně pomocí stříkačky vybral vodu z nádobky a poté nalil proplach do expanzní nádrže. Při otevírání víčka při zahřátém motoru doporučuji víčko překrýt hadrem a pomalu povolovat.Systém je při zahřátí pod tlakem a voda nebo pára může při rychlém otevření vyletět.

Je důležité aby byl motor zahřátý natolik, aby došlo k otevření termostatu. Pokud by se termostat neotveřel, nedojde ke kompletnímu vyčištění systému.

Aplikace proplachu do expanzní nádržky

Víčko nádobky jen lehce dotáhneme, tak aby mohly unikat výpary a nastartujeme motor, ten necháme běžet 10 – 15 minut na volnoběh. Po uplynutí této doby motor vypneme a necháme zchladnout asi 2 hodiny. Po vychladnutí motoru můžeme kapalinu vypustit.

Většinou se chladící kapaliny vypouští přímo na chladiči, buďto je na něm vypiuštěcí otvor nebo se odpojí spodní hadice. Někdy můžete najít vypouštěcí otvor i na bloku motoru.

vyplach motoruPo vypuštění naplníme chladící okruh čistou vodu (může být i z vodovodu), kterou vypláchneme zbylé nečistoy. Opět prohřejeme motor na provozní teplotu (aby se otevřel termostat) a po vychladnutí vypustíme. Případně můžete na čistou vodu určitý čas jezdit, samozřejmě doporučuji vyměnit za vodu s nemrznoucí kapalinou ještě před prvními mrazíky.

Často si lidé myslí, že chladící kapalina v systému je nutná jen přes zimu, ale neuvědomují si dost podstatnou věc, chladící kapalina neslouží jen proti zamrznutí, ale také chrání systém před korozí, vodním kamenem, zvyšuje bod varu a také maže vodní čerpadlo.

Usazeniny na dně po vypláchnutí chladícího sytému.
1. kapalina z expanzní nádrže před proplachem, 2. kapalina po proplachu, 3. kapalina po propláchnutí vodou

Kdy použít proplach chladicího systému?

Proplach je vhodné použít zejména po koupi ojetého vozu, kdy nevíte jak dlouho je kapalina v chladící soustavě. Pokud otevřete víčko expanzní nádrže a uvidíte rezavou kapalinu je čas na proplach :). Samozřejmě můžete proplach udělat i před výměnou vodní pumpy při výměně rozvodů nebo po opravě motoru.

Závěr

Osobně bych se vyhnul vymýšlení různých samo-domo proplachů typu jarová voda nebo dokonce ocet. Nikdy nemůžete přesně vědět (pokud nejste chemik) jak konkrétně vypadá celý systém (jaké materiály se v systému nachází) a jak vše bude reagovat na vymyšlený mix. Další věc je ta, že cena proplachu se pohybuje mezi 100,- – 200,-Kč a do systému si nalijete přípravek přímo k proplachu určený. Na voze na kterém jsem proplach prováděl je stále původní chladič vody z roku 1999, dnes mám po proplachu a výměně chladící kapaliny najeto přes 35000km a vše je v pořádku.

Olej ve vodě Citroen Xantia 2.0HDi

Jednoho krásného dne když jsem šel kolem svého auta, cvíli poté co jsem dorazil domů, tak jsem si všiml zvětšující se louže u pravého předního kola. Na první pohled jsem viděl, že jde nejspíše o olej jen jsem nechápal proč se louže u pravého kola, když tudy nevede žádné olejové potrubí ani hydraulika.

Ihned jsem otevřel kapotu a zjistil, že se olej valí z víčka expanzní nádrže chladící kapaliny a hadice chlazení byly tvrdé jako beton.

Jako první mě samozřejmě napadla vadná hlava motoru nebo těsnění pod hlavou a pomalu jsem se z vozem začal loučit, asi týden před tím jsem přetěsňoval řízení a to je na Xantii celkem chuťovka, tak jsem nebyl zrovna dvakrát potěšen. Zkontroloval jsem hladinu oleje a zjistil jsem, že se do chladícího okruhu dostal asi 3/4 litru motorového oleje.

Začal jsem tedy zjišťovat kde je problém, na hlavu to úplně neukazovalo, auto jelo pořád stejně, bez jakýchkoliv problémů nebo blikajících kontrolek. Narazil jsem na možný problém s výměníkem, který se nachází pod olejovým filtrem, zde se potkává motorový olej s chladící kapalinou. Ve zkratce, šlo o vadný výměník neboli chladič oleje, který když jsem demontoval a ponořil do horké vody a fouknul do přívodu chladící kapaliny, tak se objevily vzduchové bubliny. Vypustil jsem vodu s olejem a chladič vyměnil.

V dalším kroce bylo nutné vyčistit chladící systém od motorového oleje. Nejprve jsem vytlačil a vysál co nejvíce oleje z expanzní nádrže a poté vodu vypoustil. Nalil jsem čistou vodu a k vyčištění soustavy jsem aplikoval proplach chladícího systému od výrobce Wynn´s.

Abych proces čištění urychlil, tak jsem demontoval termostat (není nutné), systém jsem odvzdušnil a vydal na kratší projížďku. Pokud systém čistíte i s termostatm, tak je nutné dosáhnout provozní teploty aby došlo k jeho otevření. V návodu je uvedeno, že se má motor nechat běžet na volnoběh, proto jsem s velmi lehkou nohou ujel asi jen 5km aby se motor rychleji prohřál a opět nacouval do garáže. Poté jsem nechal motor běžet asi dalších 10 minut, vypnul a nechal zchládnout. Vodu jsem ze systému vypustil asi po 4 hodinách.

Ze systému vytekla šedá voda a na hladině vy vytvořila olejová skvrna, opět jsem před vypuštěním nejprve vysál olej z expanzní nádržky. Poté jsem namontoval termostat a napustil systém čistou vodou, odvdušnil a několik dní jezdil, po najetí asi 300km jsem vodu opět vypustil.

Vypuštěná voda je po propláchnutí o poznání „čistější“, již je v podstatě bez olejových skvrn. Na jednom fóru jsem dohledal člověka, který měl stejný problém a aby dosáhl čistého systému, musel propláchnout vodou 11x. Po propláchnutí čistou vodou jsem nalil anifreeze a od té doby vesele jezdím. Samozřejmě k dokonalé čistotě má systém daleko, ale proplach chladiče mi výrazně pomohl.

3 odpovědi na “Proplach chladícícho systému”

  1. Doporučovat klasickou (nedestilovanou) vodu pro nalití do chladícího okruhu vyžaduje velkou sebedůvěru. Oceňuji snahu, provedení je však za 3-….

    Při čištění jste si tam akorát zanesl další bordel – minerály obsažené v klasické vodě. Ne že by to byl největší problém tohoto frantíka těsně před zenitem 🙂

    U nového auta doporučuji použít destilovanou vodu. Nejprve vypustit. starou a špinavou vodu, poté nalít destilkou, auto trochu projet (kontrolujte teplotu!) a poté vypustit. Nalít znovu destilku, čistič a znovu trochu projet. Na konec je možné znovu prolít destilkou a nebo rovnou dolít chladící kapalinu. Pozor, některé kapaliny se ředí a není nutné je dávat čisté…

    Také doporučuji projet internet ohledně verze. Například Škoda po několika letech používání G13 zjistila, že jí po tom rezne celá soustava a začala doporučovat G12+, nebo G12 EVO. Týkalo se to všech Škodovek 2013-2019

    1. V prvé řadě děkuji za komentář i s ohodnocením, které si vezmu k srdci. Obsahem článku je proplach chladícího systému, který předpokládám nikdo nebude provádět na novém autě (není důvod), ale spíše jak píšete na voze před zenitem. V článku nedoporučuji nalití vody z vodovodu do systému pro dlouhodobé užívání, ale pouze na propláchnutí před nalitím chladící kapaliny. Nevěřím tomu, že samotná pitná voda napáchá během několika dní v systému obrovské škody, když vím, že spousta lidí (i mechaniků) ředí chladící kapalinu (pokud ji tedy vůbec někdy vymění) právě vodou z kohoutku případně ze studny (nebavím se o nových autech a o Škodovce už vůbec ne).
      Je mi jasné, že po vypuštění vody vždy zůstane určité množství v chladícím systému, ale to by neměl být zásadní problém viz např. tento článek: https://motofocus.cz/technika/35966,destovka-nebo-destilka

      1. Děkuji za odpověď ale i za článek. Je vidět, že jste si s ním dal práci a i přes mě poznámky ho považuji za přínosný!

        Problém u vody z kohoutku by se neprojevil při prolití, ale především po jejím zahřátí. Nejjednodušší příklad ukládání minerálů u zahřáté vody je vidět na rychlovarné konvici, která i po pár ohřátích začne mít usazeniny na dně. Ostatně to potvrzuje i Vámi sdílený článek za který děkuji – nenapadlo mě, že může existovat „měkčí“ voda než destilovaná.

        Jinak mě čeká výměna chladící kapaliny G13 za G12Evo, kterou se mi nepovedlo sehnat jinak než již zředěnou. Možná to souvisí s Vaším odkazem týkajícím se míchání ?

        Ještě jednou díky za článek i za reakci.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *